Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل نمایشنامه

نویسنده:

مترجم:

(15 صفحه - از 87 تا 101)

خلاصه ماشینی:

"برخی داستان‌ها،از قبیل داستان‌های پرماجرا،به‌طور عمده با حوادثی سروکار دارند که برای افراد روی می‌دهد و با این‌که آن افراد با این‌ حوادث چه می‌کنند،دیگر انواع داستان ممکن است تقریبا به‌ طور کامل به طرق درک و احساس افراد از آنچه بر آنها روی‌ می‌دهد،یعنی با واکنش‌های درونی و اندیشه‌های افراد،سر و کار داشته باشد. آیا علاوه بر آفرینش‌ حال و هوای درست پذیرش،مکان‌های ماوقع از جهات دیگر نیز برای کنش اهمیت پیدا می‌کنند؟کدام جزییات اساسی را اصلا نمی‌توان حذف کرد؟تا چه حد مکان‌های متفاوت‌ ضرورت پیدا می‌کنند؟آیا می‌توان یکی از مکان‌های ماوقع را بدون صدمه‌ی جدی به کنش حذف کرد؟آیا مکان‌های ماوقع‌ کنش به قدری نامعین است که طراح صحنه می‌تواند از منظره‌ای‌ ب مکان استفاده کند و بر ایجاد حال و هوا و نیز فضا متمرکز شود؟آیا می‌توان کل کنش را برای صحنه‌ای گود مانند یا صحنه‌ی مدور و بدون مکان ماوقع تنظیم کرد و آنگاه به کمک‌ وسایل و لباس،القائات شایسته‌ی محیط را به وجود آورد؟ پاسخ به این پرسش آخر پس از نخستین خواندن به سهولت‌ انجام نمی‌شود. مکان‌های ماوقعی که کنش نمایشنامه در آنها روی‌ می‌دهد چیست؟چه تعداد آن لازم و ضروری است؟کدامیک را می‌توان حذف کرد؟این مکان‌های ماوقع چگونه باید ظاهر شوند تا حال و هوا و فضای درست را بیافرینند؟آیا می‌توان این‌ نمایشنامه را بدون مکان ماوقع اجرا کرد،یعنی به سبک‌ صحنه‌ی مدور؟ متأسفانه باید بپذیریم که برخی کارگردانان دانشگاهی با تئاتر کامیونیتی،نمایشنامه‌ها را تقسیم می‌کنند و با شناختی نه‌چندان‌ بیش از آنچه در این پرسش‌ها بیان شده و پاسخ‌گویی به آنها بر خواندنی فکورانه مبتنی است،به تمرین می‌پردازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.