خلاصه ماشینی:
"و شاید تراژدی نمایش در این است که در حالیکه هرکدام به سخن/نقل دیگری تجسم عینی میبخشد و عملا میکوشد تا این«دیگری»راوی شایستهتری باشد،یکی-جم- در کار کشتن دیگری-بیدخش-است.
»در این باشد که بندار بیدخش دانشور در زینت عینی بخشیدن به روایت جم-یعنی کشندهی خود-جهان را به زیبایی-با بازی درخشان مهدی هاشمی-و بهویژه با آوای حیوانات و سم ستوران و بال زدن پرندگان مجسم میسازد،و حتی از تجسم بخشیدن به اشیای بیجان غافل نمیماند.
وقتی قهرمان زیباییشناختی سالهای اخیرمان مردی باشد که ظاهرا سالی یکبار شب عیدها به حمام میرود و تازه با مشکل صابون روبرو میشود و استهتیک این میشود که دقایق طولانی عربده بکشد و صابون بخواهد،آنگاه«کارنامهی بندار بیدخش»بیدارباشی میشود در برابر تصویرهای خالی از فکر و فرهنگی که دستمریزاد ندانم کاریهای سازندگانشان را از جهانی انباشته و ظاهرا دلزده از انواع حمام و سونا و استخر و پلاژ و جویای زنگ تفریح و آنتراکت میگیرند و تازه قرار است به دستخوشهایشان مفتخر همه باشیم."