Skip to main content
فهرست مقالات

کیوگن: یک پژوهش و چند متن

نویسنده:

(26 صفحه - از 90 تا 115)

کلید واژه های ماشینی : کیوگن، نمایش، راهب، تار، الهه، ژاپن، زنان، متن، خادم، بازیگران، پرنده، بازرگان، مجسمه، مکتب، آه، شیطان، دای بنزای تن، فکر، بنتن، یکم، متون کیوگن، کار، نمایش کیوگن، زمان، الهه بنتن، راهب آه، ارباب آه، اربابان زمین‌دار در نمایش‌های کیوگن، صحنه بازرگان یکم، صحنه‌ی کیوگن به نمایش

خلاصه ماشینی: "کیوگن به دلیل نظم آن و سختگیری در نگهداری متن‌ها و (به تصویر صفحه مراجعه شود) اجرای کیوگن‌" KIROKUDA "در مدرسه‌ی بازیگری‌" OKURA " سلیقه‌های اجرایی پیوسته به بازیگرانش جای کمی برای‌ سلیقه‌های اجرایی پیوسته به بازیگرانش جای کمی برای‌ بداهه‌پردازی می‌دهد،و اعمال آن‌ها بر صحنه-ضمن آزاد گذاشتن نبوغ شخص بازیگر-کاملا حساب شده و پا جای‌ پای پیشینیان است،در حالی که تقلیدهای بومی ایران اصلا متن‌ ندارد،بلکه فقط چهارچوبی داستانی را میان بازیگران قرار می‌گذارند و در آن شاید حتی یک تمرین کامل در میان نباشد،و هرکس با ذوق بداهه‌پردازی خود،مسیر پیشرفت نمایش را هم‌ تعیین می‌کند و هم تغییر می‌دهد. نکته‌ای که نمی‌شود از ذکر آن خودداری کرد آن است که به دلایل گفته شده کیوگن را هنوز می‌توان همان‌طور که بود دید،و دقایق این نمایش توسط نمایشگرانی که آن را به خوبی می‌شناسند به‌طور آیینی نگهبانی و نگهداری می‌شود، در حالی که تخت حوضی به دلیل چهارچوب‌ناپذیری‌اش و هم‌ به دلیل دگرگونی‌های اجتماعی در شکل قدیمش در دسترس‌ نیست و حتی در بهره‌برداری‌های تجاری جدیدش نه تنها صحنه‌ی خود یعنی تخت حوض را کم‌وبیش ترک کرده،بلکه‌ امروزه دیگر بر صحنه‌ها هم تنها پوسته‌ای ظاهری از فقط یک‌ جنبه‌ی آن به جا مانده،و تجربه‌های بی‌حقیقتی از آن به‌طور وسیع توسط استعدادهای متوسطی ارایه می‌شود که نتیجه‌هایش‌ نشان بی‌دانشی صرف تجربه‌کنندگان نسبت به گوهر و زمینه‌های تخت حوضی‌ست. دوم شما ما را همراهی نمی‌کنید؟بعد از این همه پول؟ راهب بنتن ترجیح می‌دهد وقتی افسون خود را آشکار می‌کند زایرانش تنها باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.