Skip to main content
فهرست مقالات

تراژدی در جامه ی مدرن

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 116 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : تراژدی ،نمایش ،ایبسن ،مدرن ،شکسپیر ،تراژیک ،تصادم ،تراژدی در جامه‌ی مدرن ،انسان ،هنر ،هه‌بل نمایش‌های تراژدی بورژوای موجود ،طبقه‌ی ،شیلر ،شخصیت‌ها ،باور ،تاریخ ،واقع‌گرایی ،تقابل تراژیک در آثار شکسپیر ،تراژدی مدرن ،ادبی میانه ،طبیعت انسان ،تراژدی ناب ،لودویگ ،نمایش مرد ،سده‌ی هجدهم ،جامعه ،ایده ،زندگی ،هنر نمایش ،نمایش مرد مدرن

خلاصه ماشینی:

"اریک بنتلی تراژدی‌ در جامه‌ی مدرن محمد نجفی الف: در عصر واقع‌گرایی بر سر تراژدی که اغلب مهم‌ترین نوع‌ ادبی نمایشی شمرده می‌شود چه می‌آید؟ اگر به عرف موجود اعتماد کنیم،تراژدی هنوز هم با حمایت«برادوی»در حال رشد و بالیدن است. احتمالا برای اولین بار لسینگ متوجه شد که‌ انسان معمولی و خانواده‌اش در کانون توجه فرهنگ جدید قرار گرفته است(گرچه در زمان او هنوز جامعه بسیار اشرافی‌ بود)و به همین دلیل او تجربه‌ی تراژیک را در محط انسان‌ معمولی جا داد. هنگامی که کوتسبو Kotzebue و اسکریبه‌ Scribo نامی به نسلی از نمایش مردان آموخته بودند که چطور معلول‌ها را بدون علت،شخصیت‌ها را بدون پیچیدگی و تاریخ‌ را بدون منطق جدلی diaIectic به نمایش آورند،هه‌بل نمایشی را توصیف می‌کرد که می‌تواند جهان را به تصویر بکشد: در هر قدم جهانی از دیدگاه‌ها و رابطه‌ها شکل می‌گیرد که‌ به پشت‌ورو حرکت می‌کنند و همه باید به کنش خود ادامه‌ دهند،نیروهای زندگی از هم می‌گذرند و هم‌دیگر را می‌گسلند،رشته‌ی اندیشه پیش از بافته شدن پنبه می‌شود، شور و هیجان تغییر می‌کند،هر کلمه‌ای استقلال خویش را باز می‌یاید و معنایی نهفته را باز می‌نماید و کلمات عادی را به‌ نیستی می‌کشاند،چه هر واژه تاسی‌ست که چهره‌های بسیار بر خود دارد. هه‌بل اولین نمایش مرد و منتقد نمایشی‌ست که تأثیر هویدای‌ آن تخیل تاریخی را نشان می‌دهد که یکی از تازگی‌های بزرگ‌ زندگی مدرن است،تازگی‌ای که تأثیرات بر شعر نمایشی عظیم‌ و نثرروایی گوته کاملا مشخص است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.