Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر تفسیرهای روشنفکرانه از قرآن و حدیث

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(18 صفحه - از 140 تا 157)

خلاصه ماشینی:

"همین اندازه باید به خود بیایند که ببینند آیا این گونه افکار و اندیشه‌ها و مسائل دینی را به بازی گرفتن به نفع کیست؟ اگر درست بیندیشند می‌فهمند که هرگونه ایراد و تشکیک در مسائل دین، امروزه به نفع استعمارگر است؛ چون آن دوره‌ای که استعمارگران با نیروی نظامی بر کشورها چیره می‌شدند تقریبا سپری شده و بیشتر سعی می‌شود از راه استعمار فرهنگی زمینه را برای واژگونی یک نظام آماده کنند و نظامی را به نفع خودشان روی کار آورند. اندیشه حوزه: در مورد این شبهات که فرمودید با این که اگر به تاریخ مراجعه کنند، شبهه برطرف می‌شود و معلوم می‌گردد که مطرح‌کنندگان آن اطلاعات تاریخی ندارند، اما در عصر حاضر برداشتهای نادرستی در زمینه فقه، اصول دین و غیره مطرح می‌کنند، با این که اطلاعی از فقه و محتوای دین ندارند؛ از قبیل شبهاتی که درباره ارث، قصاص، دیه زن و مرد و غیره مطرح می‌شود، اگر در تاریخ که می‌توانند مطالعه کنند و بفهمند دچار انحراف و سوء برداشت می‌شوند، در مسائل دینی و کلامی که تخصص لازم دارد و آنان فاقد آن هستند، چگونه این شبهات را مطرح می‌کنند. این روشنفکران می‌گویند مسائلی از قبیل قصاص و تفاوت بین زن و مرد از آن جا آمده است ؛ یعنی بعضی از احکام جزایی که به صورت خشن مطرح شده بازتاب زمان جاهلیت در قرآن و متناسب با آن عصر است؛ یعنی نه این که اسلام این حکم را از آنها گرفته باشد، بلکه خود آن فرهنگ و جو جاهلی اقتضا می‌کرده که احکام جزایی این گونه تشریع شود و نیز وضعیت زن که در جامعه آن روز بوده است، می‌طلبیده که احکام ارث این چنین تشریع شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.