خلاصه ماشینی:
"اینکه چه شد که کرامتی دیگر به سراغ تئاتر نیامد و جز یک اجرای دانشجویی دیگر-«آوازهقو»ی چخوف-در این ده دوازده ساله،اثری از او بر صحنه شاهد نبودیم،به خود او مربوط است،اما به گمان من این دوری،تأثیرات نامطلوبی بر استعداد او بهعنوان کارگردانی خلاق گذاشته است.
این است که معمای چرایی رفتار بازیگران هرگز گشوده نمیشود و ما تا به انتها پی نمیبریم که مثلا چرا پاسکوالی این همه نعره میزند و جولیو به چه مناسبتی این همه ادا در میآورد[و صد البته در این کار بسیار شیرین عمل میکند]و بازی رمانتیک کلاریسا و بازی اغراقآمیز کلارا چرا تا بدین حد پرتکلف است.
چه کسی فکر میکرد آن دو جوان محجوب اجرای تلویزیونی «هانری چهارم»[پیراندللو-حسنعلی کوثر 1353]که نقشهای کوچکی داشتند،یکیشان بشود خسرو شکیبایی و آن دیگری امین تارخ که هردو از سرمایههای معتبر تئاتر ما هستند؟ بازیگران جوان شاعر-از مهتاب کرامتی گرفته تا سحر ولدبیگی-باید بیشتر خود را دریابند."