Skip to main content
فهرست مقالات

میراث زنده

نویسنده:

(18 صفحه - از 146 تا 163)

کلید واژه های ماشینی : رادی ،نمایش ،تئاتر ،کاراکترها ،اجتماعی ،استاد ،نسل ،آثار ،زبان ،شخصیت ،شکوهی ،سفر ،مرگ ،نگرش ،مخاطب ،آدم‌های ،نگاه ،کار ،آثار رادی ،انسان ،زندگی ،اکبر رادی ،کاراکترهای رادی ،هاملت با سالاد فصل ،عمل ،استاد رادی ،استاد رادی کار ،کاراکترهای خاص در آثار رادی ،تئاتر ایران ،پایانش سفر ابدی شکوهی

خلاصه ماشینی:

"این‌ آدم‌های ساده و حوادث معمولی فرم و ساختمانی ساده نیز طلب‌ می‌کرده است و همان عناصر تکرارشونده‌ی تمام آثار رادی‌ (یعنی مرگ،سفر کردن قهرمان-که در اینجا خود سفر محوریت‌ یافته و به صورت یک انگار درآمده است-محدودیت مکان- همان‌طور که در تمام آثار رادی و به خصوص«آمیز قلمدون»یک‌ مکان ثابت داریم که به شدت ساده شده و با شرح صحنه‌هایی که‌ رادی حتی در باب رنگ لباس اشخاص و نور و غیره می‌دهد، شخصیت‌هایش را در این مکان برجسته می‌کند و از دکور تزیینی‌ و اشیای چشم‌نواز پرهیز می‌کند؛و در عوض،دکور و صحنه‌ بسیار خلاصه می‌شود تا بر شخصیت‌ها متمرکز شویم)را در خود دارد. ولی‌ باید حواس‌مان هم باشد که در آثار قرن بیستمی که تجربه در تئاتر به مفهوم امروزی مطرح می‌شود عمده‌ی دستاویز دراماتیک‌ نویسنده مکر اوست که این یکی با ذکاوتی که در رادی سراغ‌ داریم اگر فقط صرف بزک نمایشنامه شود قرار است از ارزش‌ نمایشی آن بکاهد. »این‌ که خورشید روزی از پس ابر بیرون خواهد آمد و گناهکار به‌ سزایش خواهد رسید(یا نه؟)چقدر اهمیت دارد؟آیا این مرهم به‌ زخم زدن نیست؟گناهکار گناهش را می‌کند و آسیبش را به‌ سلامت جامعه می‌زند،دیگرچه اهمیتی دارد که نسل بعد بگوید فلانی گناهکار بوده یا بی‌گناه؟فلانی هنرمندی سازنده بود یا بی‌هنری ویرانگر؟مگر ما که نسل بعدی پیشین هستیم و (به تصویر صفحه مراجعه شود) اکبر رادی و بهارم بیضایی-مهرماه 1376،دیداری پس از پانزده سال چنین می‌گوییم،تأثیری در آرامش یا آشوب آن عصر دارد،و آب‌ از آب تکان می‌خورد؟اما از دست رادی چه برمی‌آید؟خب اگر در زنگ تفریح کتاب‌هایش قلمی بلغزاند و مقاله‌یی و نقدی؛به‌ عنوان یک آدم بلد و دلسوز و بی‌غرض کارش را کرده است..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.