Skip to main content
فهرست مقالات

ضابطه تفسیر صحیح و برداشتهای روشنفکرانه از قرآن کریم

نویسنده:

(23 صفحه - از 158 تا 180)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، تفسیر، قرآن کریم، روشنفکران، دینی، فهم، برداشتهای روشنفکرانه از قرآن، آیات قرآن، تفسیر صحیح و برداشتهای روشنفکرانه، جن

خلاصه ماشینی:

"»28 پاسخهای متعددی به این «برداشت» و تز داده شده،29 از جمله این که تفسیر آیات و انطباق آن بر این مبنا، تفسیر به رأی است؛ زیرا در آیه شریفه «علی صراط مستقیم»، به یکی از راههای راست تفسیر و معنی شده، به این گمان که تنوین «تنکیر» است، در صورتی که تنوین برای تفخیم است؛ یعنی فخامت و ارزش والای یگانه راه الهی را می‌رساند؛ مانند: «ان ربی علی صراط مستقیم» (هود /56) و گرنه طبق برداشت یاد شده، خداوند هم بر یکی از راههای راست است نه تنها راه مستقیم!؟ آیات فراوانی در قرآن هست،30 که در آنها صراط مستقیم، صراط، سوی، یا سبیل‌الله‌ در مقابل سبیل الطاغوت، آمده و همگی به معنای یگانه راه درست و راست است و هرگز به معنای یکی از راهها نیست، و تنوین در همه آنها برای تفخیم است،31 پس این گفته که «اولین کسی که بذر پلورالیسم را در جهان کاشت خود خداوند بود که پیامبران مختلف فرستاد»32 و در نتیجه ادیان و مذاهب، خطوط متوازی یا صراطهای مستقیم‌اند و حق و هدایت کامل در انحصار یک مکتب یا یک مذهب نیست، خلاف صریح قرآن است. »70 آن گاه پدیده‌ها و نمونه‌هایی از این بازتاب فرهنگ جاهلی در قرآن ارائه شده است؛ مانند شأن نزول آیاتی چند از قرآن درباره آیین ابراهیمی حج که در جاهلیت رواج داشته، ایلاء، ظهار و لعان و استفاده از امکانات و قالبهای زبانی ـ ادبی و شیوه‌های بیانی، مانند تشبیه طعام دوزخیان به کله‌های شیاطین در این آیه شریفه: «طلعها کأنه رؤوس الشیاطین»(صافات /65) و عجیب‌تر از همه انکار وجود جن به خاطر این که علم امروز آن را نمی‌پذیرد: «در قرآن کریم هم سخن از وجود جن می‌رود و سوره‌ای به نام جن و در شرح ایمان آوردن بعضی از آنها و استماع مجذوبانه آنان از آیات قرآنی هست حال آن که بعید است علم یا عالم امروز قائل به وجود جن باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.