Skip to main content
فهرست مقالات

وایلدر به روایت وایلدر

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 103 تا 106)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، وایلدر، نمایش، وایلدر به روایت وایلدر، زنان، طبقه‌ی متوسط، زندگی، هنری، زمان، فکر

خلاصه ماشینی:

"سوآل‌های آنان درباره‌ی ماهیت زندگی به نظر می‌رسید که کاملا با نمایش موقعیت‌های مالی و سازگاری آنان‌ با مقررات رایج در آداب‌دانی جواب داده شده است. آنان برای نمایش‌های ملودرام(که از قابلیت‌های تراژدی‌ به‌گونه بهره می‌برد که شما از شروع نمایش متوجه می‌شدید که در پایان همه چیز به خیروخوشی تمام می‌شود)و برای‌ درام‌های پرسوزوگداز(که این پندار را تقویت می‌کرد که آرزو پدر اندیشه است)ازدحام می‌کردند،و در کمدی‌ها شخصیت‌ها طوری نمایش داده می‌شدند که همیشه شبیه کس‌ دیگری باشند،نه خودشان. یک‌ ویژگی ثابت این است که از وقتی هر بازیگر در مقابل ما قرار می‌گیرد(حتی وقتی صورتک چهره دارد)بدون تردید موجودی‌ زنده است که هنوز تمایل و تلاش دارد که حقیقتی عمومی را با توجه به نسبت آن با حقیقت«واقع‌بینانه‌ی»ویژه نمایش دهد که‌ توسط واقعیت روزمره‌ای(متشکل از شایعات،ظاهرسازی‌ها و افسانه)سر در گم است و تحلیل می‌رود. آنان صحنه را با موضوعات‌ ویژه پر می‌کردند،برای این‌که موضوعات ملموس بر روی‌ صحنه،عمل را به یک لحظه در زمان و مکان ثابت و محدود می‌کند(تاکنون شنیده‌اید در نمایشنامه‌های شکسپیر کسی‌ -به جز فرماندار-بنشیند؟در زمان الیزابت اول حتی بر روی‌ صحنه‌های انگلیسی و اسپانیا صندلی وجود نداشت). مولی‌یر می‌گفت تمام آنچه برای تئاتر نیاز دارم، یک صحنه‌ایست و یک عشق؛و شاید هم دو تا نقطه‌ی اوج این‌ نمایشنامه تنها به پنج قدم استوار و عشق که به‌معنای زندگی از نظر ما آگاه باشند نیاز دارد. ولی در آلمان بلافاصله بعد از جنگ در کلیساهای مخروبه و آبجوفروشی‌هایی که به‌عنوان تماشاخانه هم استفاده می‌شدند اجرا شد؛با تماشاچیانی که معلوم بود با پرداخت ورودیه از یک وعده غذا محروم شده‌اند؛و برای خیلی از این مردم جنگزده‌ جالب بود که در آن دستورالعمل تهیه‌ی نوعی سوپ که موجب‌ شکم روش نمی‌شد،وجود داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.