Skip to main content
فهرست مقالات

تراژدی در جامعه ی خیال

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 164 تا 169)

کلید واژه های ماشینی : تراژدی ،نمایش ،شکسپیر ،خیال ،شیلر ،موسیقی ،هنرها ،تراژیک ،گوته ،اپرا ،تراژدی در جامعه‌ی خیال ،ایبسن ،مترلینک ،شعر ،قهرمان ،ایده ،آثار ،روح ،نمایش مدرن تراژدی متعالی ،مدرن ،استریندبرگ ،ترجمه‌ی ،داستان ،آثار شکسپیر ،موسیقی‌دان ،آثار واگنر هیچ‌کدام تراژدی ،انسان ،تراژدی متعالی شکسپیر ،تراژدی متعالی ،اپرای تراژیک

خلاصه ماشینی:

"اما به‌عنوان بخشی از تاریخ به نظر می‌رسد که این تراژدی چیزی بیش از خودمحوریت یا ورزش‌ طبیعت نبود؛تعداد نمایش‌های این نوع ادبی چنان کم بود که‌ پس از آن دوره تراژدی متعالی همچنان در آثار مختلف نثر و شعر و به‌ویژه شعر سپید تجلی می‌یافت. با این وجود تلاش‌های مهم و پرثمری نیز بوده‌اند که‌ نمایش شاعرانه،آشکارا متعالی و تراژدی شاعرانه را می‌جستند از میان این‌ها،سه تا بسیار مهم است:تلاش‌های‌ Klassiker آلمانی لسینگ،گوته و شیلر،تلاش ریشارد واگنر، و تلاش نئورومانتیست‌های پایان سده‌ی نوزدهم. بنابراین لسینگ دقیقا همین نبود ایمان‌ مشترک را به‌عنوان مضمون«ناتان Nathan »انتخاب کرد که طی‌ آن منطق جدی مضمون همگام با منطق جدی فن‌ نمایشنامه‌نویسی‌ست:تفاوت انواع نمایش که به رشته‌ی‌ ساختار به وحدت آمده شبیه ایمان‌های مختلفی‌ست که‌ با رشته‌ی تسامح و تساهل-«ایده»ی اصلی داستان-یکی شده‌ است. » هنر واگنر که خود در آغاز آن را«موزیک درام»یا Gesamtkunstwerk می‌نامید و بعدتر به سادگی اپرا خوانده‌ شد تلاشی دیگر بود تا در دل نمایش مدرن تراژدی متعالی ساخته‌ شود. اما واگنر هیچ شباهتی به شکسپیر ندارد چون هم به دوره‌ای‌ تعلق دارد که معنی تراژدی باید تحول می‌یافت(به دست ایبسن) و هم نسبت به شکسپیر از نبوغ بسیار کمتری برخوردار بود. آثار واگنر هیچ‌کدام تراژدی نیست،نه به این دلیل که موسیقی بلند است یا خواننده‌ی تنور چاق است،بلکه چون اپرا نمی‌تواند تراژیک‌ باشد. اما استاد معمار چنان به ایبسن نزدیک است که‌ گاه بدون آگاهی از زندگی ایبسن چیزی از نمایش نمی‌فهمیم،و این نکته در مورد استریندبرگ پررنگ‌تر و قوی‌تر است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.