Skip to main content
فهرست مقالات

هرا، تکنیکی نو در بیان اساطیر

نویسنده:

(4 صفحه - از 214 تا 217)

کلید واژه های ماشینی : هرا، نمایش، تئاتر، شخصیت‌ها، بیان اساطیر، سویه‌ی، قصه، فیمیون، زبان، فضا

خلاصه ماشینی: "اما به‌ رغم آن‌که او از این ساختمان در طرح کلی استفاده کرده،به دلیل‌ حذف همسرایان و معرفی فضا و شخصیت‌ها از طریق آنان و نیز یکی کردن پایان نمایش و نقطه‌ی اوج،ساختمان را از حالت‌ سینوسی(به تصویر صفحه مراجعه شود)به حالت خطی درآورده. این ساز و کار به سان اکثر آثار اسطوره‌ای و مذهبی طرحی کلی‌ را مطرح و در رسیدن به غایت معنا و هدف نمایش شیوه‌ای‌ (استقرایی)نه از دست ارسطویی‌اش،در پیش گرفته و در این‌ استقرا با منطق دیالکتیک ماجرا به پیش برده،به دلیلی جدلی‌ که هم درونی‌ست(تمام لحظاتی که هرا با خود و ور حیوانی خود درگیر است)و هم بیرونی(درگیری‌های هرا با دیگران)گاهی‌ به چنان کشمکشی دست می‌یازد که می‌شود آن را اثری بی‌نقض‌ تلقی نمود. انتخاب‌های دقیق بازیگران(به جز یک مورد)که آن هم به دلیل‌ دارا بودن وجوه دیگر قابل اغماض می‌گردد و بیرون کشیدن‌ استعدادهای نهفته‌ی آن‌ها(مثل مورد رویا تیموریان)و (به تصویر صفحه مراجعه شود) نزدیک کردن بازی آن‌ها به«بیومکانیک»مه‌یر هولدی در لحظات‌ بی‌شماری از نمایش و خلق صور و تابلوهای بدیع و رعایت‌ تزانزیشن(انتقال حس‌ها)به‌ویژه در بازی تیموریان،از نکات‌ برجسته‌ی کار است. تکنیک نوینی که در پانزده سال گذشته در تئاتر ما غایب بوده و هرزگاهی در آکامی فقط به صورت نظری از آن یاد شده و برای ارایه‌ی فاکت،مدرس ناچار،مبادرت به‌ نمایش فیلمی از گروتفسکی،بروک و فقط در یک مورد از بیضایی می‌نموده تا به دانشجو تفهیم نماید که انتقال حس و پرهیز از منوتون شدن یعنی چه؟رویا تیموریان در رأس بازیگران‌ (هرا)از طریق بازی خود کلاس درسی تشکیل داده،به‌ دوستاران تئاتر نشان می‌دهد که بازی واقعی چگونه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.