Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به «خط عشق»: نگاهی به خط عشق کار قطب الدین صادقی

نویسنده:

(2 صفحه - از 48 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، خط عشق کار قطب‌الدین صادقی، خط عشق، بازیگران، زن، تکرار، کارگردان، عدم تحول بازیگران نمایش، شخصیت، ارایه‌ی

خلاصه ماشینی: "به هرحال وجود این دو قسمت نمایش را قابل تحلیل و تأمل کرده است،البته ناگفته‌ نماند همین تفاوت سبک در بخش‌های یک اجرا و تغییرات‌ کاملا محسوس موضوع و جنس زبان نمایشی حاکی از آن است‌ که نویسنده در رسیدن به هدفی که در ارایه‌ی نمایشنامه پیش رو داشته دچار تزلزل شده است. 2-نمایش در هرکدام از دو قسمت مجزا از یکدیگر نیز با شکست در درام‌پردازی مواجه می‌شود؛بدین صورت که مثلا در قسمت روایت زندگی ابو علی دسته‌بندی کلیه‌ی شخصیت‌ها در دو طیف مطلق سفید(ابو علی و مهرک)و مطلق سیاه(باقی‌ شخصیت‌ها)باعث سقوط اثر شده و موفق به آفرینش تقابلی‌ جدی میان شخصیت‌ها نمی‌شود و نیز امکان ایجاد هرگونه اوج‌ و فرودی را ناممکن می‌گرداند،چه مثلا ابو علی آن چنان‌ درست کردار و نیرومند است که پس از قطع یک دست به‌ طرف العینی با دست دیگر،پس از قطع آن دست دیگر، به سرعت با پاها و پس از آن‌هم به وسیله‌ی دهان به نوشتن ادامه‌ می‌دهد و بدین ترتیب همه‌ی این لحظات که سعی و کوشش و جان کندن ابو علی در هرکدام می‌توانست نقطه‌ی اوج مناسب اثر گردد به دلیل شخصیت‌پردازی نامناسب نویسنده-کارگردان از دست می‌رود و نمایش به بی‌راهه کشیده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.