Skip to main content
فهرست مقالات

میرباقری و «دندون طلا» - یک پرونده

نویسنده:

(34 صفحه - از 60 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، دندون‌طلا، زن، تئاتر، پهلوان، آدم، قصه، شخصیت، ایرانی، مرگ

خلاصه ماشینی:

"در غیر این صورت نشستن یک معتاد فروریخته و تمام‌شده با یک دختر جوان،تمیزپوش و نامربوط به‌ آن شخص و آن‌جا-با چاشنی وصله شده‌ی عشق-چه توجیهی‌ دارد؟اما وقتی می‌بینیم پس از برملا شدن رابطه‌ی نبر و بلبل، دختر دانشجو ناگهان شخصیت پایه‌ریزی شده‌ی خود را به دور می‌اندازد و همکلام و همزبان با انگل‌ها،خطاب به آن‌ها حرف‌ می‌زند،نمی‌دانیم از رودست خوردن خود کلافه باشیم که فکر می‌کردیم او دانشجوست و درس خوانده و فهمیده و در اصل‌ جایش در آن قهوه خانه،یا این‌که شخصیت نچسب و به نظر زاید،به فراخور نیاز نمایش تغییر ماهیت داده و آدم دیگری‌ شده است. وجود یک دانشجوی محقق دختر به توجیهی برای بیان‌ جملات زشت بدل شده،به این ترتیب که این‌ها واقعیت‌هایی‌ست که دختر دانشجو با آن‌ها روبه‌رو می‌شود و لزوما مورد تأیید نیست!اما چرا مطالب غیرقابل تأیید مطرح‌ می‌گردند؟آیا هر موردی به صرف واقعیت داشتن باید مطرح‌ شود؟آیا این همان توجیهی نیست که سازندگان آثار مبتذل و نویسندگانی که آبروی افراد مورد حسد خویش را هدف هتاکی‌ قرار می‌دهند،مطرح می‌کنند؟ حال چرا آن محقق دانشجو دختر است؟برای رسیدن به‌ عشق و عاشقی بر مبنای مدل«فیلم فارسی»های قدیمی؟اما دانشجو بودن محقق و کار تحقیقاتی او برای پایان‌نامه‌ی تحصیلی نکته‌ی جالبی‌ست و به گذرا و سطحی بودن کار تحقیقاتی در جامعه‌ی امروز اشاره می‌کند که بین زن و مرد عمومیت دارد. در ضمن فکر کردم یکی از عمده‌ترین ویژگی‌های نمایش در ایران،تا حدی که‌ بضاعت‌های من یاری می‌کند و مجموعه‌ی اندوخته‌هایم به‌ من داده و همه‌ی تاثیراتی که گرفته‌ام این است که شیوه‌ی‌ روایی باید قصه در قصه،بازی در بازی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.