Skip to main content
فهرست مقالات

میرباقری و «دندون طلا» - یک پرونده

نویسنده:

(34 صفحه - از 60 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : نمایش، دندون‌طلا، زن، تئاتر، پهلوان، آدم، قصه، شخصیت، شیوه‌ی، ایرانی، مرگ، کار، فکر، استاد، اصول، نمایش ایرانی، معرکه در معرکه، نمایش دندون‌طلا، اجرا، شیوه‌های نمایشی، مجموعه‌ی، زن نمایش شبیه زنان نمایش‌های، شیوه‌ی نمایش ایرانی، آثار، نمایش سیاه‌بازی، صحنه‌ی تئاتر، حال، اصلی نمایش دندون‌طلا، نمایش پهلوانی، شخصیت‌های زن

خلاصه ماشینی: "در غیر این صورت نشستن یک معتاد فروریخته و تمام‌شده با یک دختر جوان،تمیزپوش و نامربوط به‌ آن شخص و آن‌جا-با چاشنی وصله شده‌ی عشق-چه توجیهی‌ دارد؟اما وقتی می‌بینیم پس از برملا شدن رابطه‌ی نبر و بلبل، دختر دانشجو ناگهان شخصیت پایه‌ریزی شده‌ی خود را به دور می‌اندازد و همکلام و همزبان با انگل‌ها،خطاب به آن‌ها حرف‌ می‌زند،نمی‌دانیم از رودست خوردن خود کلافه باشیم که فکر می‌کردیم او دانشجوست و درس خوانده و فهمیده و در اصل‌ جایش در آن قهوه خانه،یا این‌که شخصیت نچسب و به نظر زاید،به فراخور نیاز نمایش تغییر ماهیت داده و آدم دیگری‌ شده است. وجود یک دانشجوی محقق دختر به توجیهی برای بیان‌ جملات زشت بدل شده،به این ترتیب که این‌ها واقعیت‌هایی‌ست که دختر دانشجو با آن‌ها روبه‌رو می‌شود و لزوما مورد تأیید نیست!اما چرا مطالب غیرقابل تأیید مطرح‌ می‌گردند؟آیا هر موردی به صرف واقعیت داشتن باید مطرح‌ شود؟آیا این همان توجیهی نیست که سازندگان آثار مبتذل و نویسندگانی که آبروی افراد مورد حسد خویش را هدف هتاکی‌ قرار می‌دهند،مطرح می‌کنند؟ حال چرا آن محقق دانشجو دختر است؟برای رسیدن به‌ عشق و عاشقی بر مبنای مدل«فیلم فارسی»های قدیمی؟اما دانشجو بودن محقق و کار تحقیقاتی او برای پایان‌نامه‌ی تحصیلی نکته‌ی جالبی‌ست و به گذرا و سطحی بودن کار تحقیقاتی در جامعه‌ی امروز اشاره می‌کند که بین زن و مرد عمومیت دارد. در ضمن فکر کردم یکی از عمده‌ترین ویژگی‌های نمایش در ایران،تا حدی که‌ بضاعت‌های من یاری می‌کند و مجموعه‌ی اندوخته‌هایم به‌ من داده و همه‌ی تاثیراتی که گرفته‌ام این است که شیوه‌ی‌ روایی باید قصه در قصه،بازی در بازی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.