Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل نمایشنامه (5)

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 160 تا 164)

کلید واژه های ماشینی : نمایش‌نامه، شخصیت، کنش، مادی، تحلیل نمایش‌نامه، طرح، کشف، نظم، هملت، نمایشنامه‌نویس

خلاصه ماشینی:

"اما برای تحلیل‌ نمایشنامه لازم است آن را به اجزای اصلی تقسیم و تجزیه کنیم‌ این اجزا کدام است؟بسیاری از کتاب‌هایی که به بررسی آثار نمایشی می‌پردازند از این اجزا تحت عناوین زیر نام خواهند برد: طرح(پلات)،شخصیت(کاراکتر)،مضمون(تم)،و گفت‌وگو(دیالوگ). اگر طرح را به‌عنوان نظم کلی یا کاملی درنظر بگیریم که نمایشنامه‌نویس می‌کوشد بدان‌ دست یابد،در صورت پنج عنصر دیگر را می‌توان اجزای این‌ کل به حساب آورد. در یکی از بحث‌های گذشته این نکته را یادآور شدیم که وقتی‌ یک کنش نمایشی درست نظم و سامان یابد،به برانگیختن‌ پرسش‌هایی میل می‌کند،پرسش‌های اولیه‌ی نمایشنامه به یک‌ پرسش اصلی منجر می‌شود،و ممکن است این پرسش اصلی‌ در ضمن بسط و گسترش کنش رشد کند و ببالد. کشف‌هایی نیز وجود دارد که ارتباط آن‌ها با کنش تا این‌حد تنگانگ نیست،از قبیل کشف چیزی در رابطه با شخصیت،زمان و مکان ماوقع،و حتی انگیزه‌هایی که‌ نمایشنامه‌نویس در دستور صحنه درج می‌کند. اما نمایشنامه معمولا وقتی از بیش‌ترین تأثیر برخوردار است که کشف به واژگونی موقعیت( reversal )- یعنی سومین جزء مادی طرح-منجر شود. شخصیت این نکته آشکار شد که طرح نمایشنامه شکل و قالب‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) اجزای«اشباح»ایبسن-امریکا 1968 شخصیت‌ها را تعیین می‌کند و شخصیت‌ها ماده‌ی طرح را فراهم می‌کنند. می‌توان مشخصه‌هایی را که نویسندگان برای تشخص آفرینی‌ استفاده می‌کنند بر حسب نوعی نظم پایگانی به شرح زیر مرتب‌ کرد: مشخصه‌های زیستی(بیولوژیک) مشخصه‌های مادی(فیزیکی) گرایش( bent )،طبع( disposition )،نگرش‌ ( attitude ) مشخصه‌های مربوط به احساس( feelig )،عاطفه‌ ( emotion )،و میل( desire )مشخصه‌ها یا ویژگی‌های اندیشه."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.