Skip to main content
فهرست مقالات

عدالت در اندیشه سیاسی امام علی (علیه السلام)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : عدالت، امام علی، امام علی علیه‌السلام، حضرت علی علیه‌السلام، نظام سیاسی، اندیشه‌های سیاسی امام علی، ستم، عدل، اندیشه‌های سیاسی امام علی علیه‌السلام، حضرت علی علیه‌السلام رهبران جامعه

خلاصه ماشینی: "آیا خلافت با رفاقت و خویشی هم می‌شود؟» (28) طبیعی است که اگر در پستهای مدیریت و اداره جامعه، ملاکهای دوستی و رفیق‌بازی و معادلات خویشاوندی و طبقاتی از بین بروند، تنها یک معیار باقی می‌ماند و آن، توان و شایستگی واقعی افراد است و حاکمیت این معیار در تمام اجزای نظام سیاسی مهمترین هدفی بود که حضرت علی علیه‌السلام برای ایجاد یک نظام مبتنی بر عدالت آن را دنبال می‌کردند. » (44) بنابراین، مهمترین هدف یک نظام سیای مبتنی بر عدالت، احقاق حق و امحاء باطل است و نظام سیاسی باید در این امر مصمم باشد و به هیچ قیمتی حتی از بین رفتن اصل حکومت، از آن عدول ننماید، زیرا اگر به منظور حفظ اصل حکومت از حقی چشم بپوشد یا عدالتی را زیر پا نهد، نقض غرض خواهد بود و با هدف نخستین نظام عادل سازگاری ندارد، چون هدف چنین نظامی از ابتدا بر اریکه قدرت تکیه‌زدن نبود، بلکه هدف احقاق حق و اجرای عدالت بود. حال اگر یک نظام سیاسی حاضر باشد نه تنها قدرت و حکومت، بلکه حتی هفت اقلیم را با آنچه زیر آسمانهاست، از دست بدهد، ولی ستمی را مرتکب نشود و حقی را در جامعه‌اش پایمال نکند، چنین نظامی نظام عدل است که حضرت علی علیه‌السلام آن را پایه‌گذاری نمود و برای تکامل آن کوشید، تا بالاخره جان خود را نیز در راه عدالت فدا کرد. » (66) احتمالا کلمه «واجب» در این عبارت، واجب فقهی نیست که خود فرد موظف باشد به آن عمل کند؛ چرا که توانگری حق دیگری را پایمال نموده و در نتیجه بی‌عدالتی و ستمی صورت گرفته است، و مهمترین هدف حکومت از دیدگاه امام علی علیه‌السلام احقاق حق، اجرای عدالت و از بین بردن ستم است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.