Skip to main content
فهرست مقالات

به سوی نشانه شناسی درام ساختارگرایی مکتب پراگ و نشانه تئاتری

نویسنده:

مترجم:

(7 صفحه - از 5 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : تئاتر، نشانه، مکتب پراگ و نشانه تئاتری، نشانه‌شناسی درام ساختارگرایی مکتب پراگ، درام، بازیگر، ابژه، ساختار، بازنمایی، نمایش

خلاصه ماشینی:

"تئاتر حماسی برشت به خوبی بادوگانگی نقش بازیگر روی صحنه به عنوان‌یک حامل نشانه ویژه - که در روابطنمادینی که او را نیمه شفاف می‌سازندمحدود شده - و همزمان حضور فیزیکی واجتماعی او را مورد تأکید قرار می‌دهد،بازی کرد. بوگاتیرف به این توانایی حامل - نشانه‌تئاتری برای اشاره فراتر از دلالت ضمنی به‌برخی معانی اجتماعی اشاره می‌کند: «واقعا اسباب تئاتری یا چیدمانی که یک‌منزل را بر صحنه باز می‌نمایاند چیست؟ هردوی اسباب تئاتری و چیدمان ]واقعی[منزل هنگامی که در یک نمایش به کار گرفته‌می‌شوند، اغلب نشانه‌هایی هستند که به‌نشانه‌هایی که شخصیت اسباب یا خانه رادر نمایش می‌سازند اشاره می‌کنند. کارل‌بروساک در مطالعه پیشگام خود بر روی‌تئاتر چینی کارکرد صحنه‌ای که توسط قیافه‌گیری‌های دقیقا رمزگذاری شده بازیگراجرا می‌شوند را توضیح داده است: «بخش اعظم کار عادی بازیگر به ساختن‌نشانه‌هایی که کارکرد اصلی آن‌ها قرار گرفتن‌به جای ابزار صحنه است، اختصاص یافته‌است. ]عمل[ آوردن سایر عناصر به پیش زمینه‌هنگامی به کار می‌رود که این عناصر از نقش‌کارکردی «نیمه شفاف» خود به وضعیت‌برجسته غیرمنتظره‌ای درمی‌آیند، مانند آنهاسوبژکتیوته نشانه‌شناسیکی پیدا می‌کنند ازآن دست که ولتروسکی می‌نویسد: توجه]تماشاگر[ برای دقایقی یا در یک دوره‌زمانی از اجرا به چیدمان پیش‌رو وخودانگیخته (مانند آثار پیسکاتور یا کریج)یا جلوه‌های نورپردازی (همانند تجربیات‌اپیا) یا اشکال خاص و اغلب ابزاری ]شده[اجرای بازیگر مثلا قیافه‌گیری‌ها (تجربیات‌میرهولد یا گروتوسکی) جلب می‌شود. meta language تئاتر حماسی برشت به خوبی بادوگانگی نقش بازیگر روی صحنه به عنوان‌یک حامل نشانه ویژه - که در روابطنمادینی که او را نیمه شفاف می‌سازندمحدود شده - و همزمان حضور فیزیکی واجتماعی او را مورد تأکید قرار می‌دهد،بازی کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.