Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی تطبیقی بر نمایشنامه «اودیپ شهریار» (بخش اول)

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 42 تا 49)

خلاصه ماشینی:

"این نظریه نقش مهمی درتضعیف اعتقادات دینی داشت و بر این‌عقیده بود که انسان برترین قدرت است!آندره ژید نیز در نمایشنامه »اودیپ« خودکه در سال 1932 به اجرا درآمد با قدرت هرچه تمام به تصویر کشید. او این کنترل را به شکلی کامل‌روشن و آشکار ساخت ولی در عین حال‌عواقب این دست‌اندازی را به شکلی واضح‌هشدار می‌داد چرا که او هرگز معتقد به یکتابودن انسان در جهان هستی نبود، بلکه به‌انسانیت انسان معتقد بود و قدرت این‌مخلوق نیز در همین است. توفیق‌الحکیم آن طبیعت دینی را که‌تراژدی یونان از آن سرچشمه گرفته است- همانطور که شایع است - یعنی عبادت‌الهه شراب دیونیسوس (باکوس) را زیربنای‌آن نمی‌داند بلکه معتقد است که تراژدی‌یونان نبردی پنهان و آشکار بین انسان وآن قدرت الهی است که بر جهان حاکم شده‌است! » و اضافه می‌کند«شناخت وجود برتر قدرت را افزایش‌می‌دهد و شناخت وجود فروتن در اوفروتنی را می‌افزاید» این چنین است که توفیق‌الحکیم با طرح‌اصحاب کهف وجود تراژدی درموضوع‌های عربی اسلامی را ثابت می‌کند. بیشتر محققان بر این عقیده‌اند که سیرتکامل ادبیات یونان طبیعی بوده و از مرحله‌کودکی (شعر حماسی) رشد کرده تا آنجاکه شخصیت فردی رشد کرده و در جامعه‌حل شده و شاعران به ستایش مجد و عظمت‌ملت و قهرمانان خود پرداخته که هومر یکی‌از آنها بوده است. » روشن است که چنین معادله‌ای‌ناخودآگاه ما را به گذشته می‌برد اینکه‌پینداروس چهار قرن پس از هومر پا به‌عرصه گذاشت و مطابقت المتنبی حماسه‌سرای عرب با هومر ما را به تفکر وامیداردو پرسش‌های بی‌شماری را پیش رویمان‌می‌گذارد ولی تطبیق ابوالعلاء این شاعرفیلسوف عارف با پدر تراژدی یونان کمی‌زیاده روی می‌نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.