Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو با رامین سیار دشتی کارگردان «برج»

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 61 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : عروسکی، نمایش، تئاتر، تئاتر عروسکی، بزرگسال، نمایش عروسکی، کودک، جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی، مخاطب، حیطه نمایش عروسکی

خلاصه ماشینی:

"به نظر شما درپرداخت این طرح چه باید کرد تا ماحصل‌کار، خلق یک «نمایشنامه عروسکی »باشد؟ • به نظر من روند شکل‌گیری یک طرح وایده اولیه در ذهن نویسنده تا زمانی که طرح‌به شکل یک نمایشنامه کامل بر روی کاغذپیاده شود، روندی است که از اسلوب وشیوه‌های یکسانی چه در حیطه نمایش‌عروسکی و چه نمایش زنده - پیروی‌می‌کند: شخصیت‌پردازی، بازی با خطوطاصلی و فرعی داستان، گره‌افکنی وگره‌گشایی، اوج و فرودها و نکات مرسوم‌دیگر؛ اما آنچه که این دو حیطه؛ یعنی‌نمایشنامه زنده و نمایشنامه عروسکی را ازهم متمایز می‌سازد به‌زعم من، در دو نکته‌خلاصه می‌شود: 1- طرح اولیه تا چه میزان قابلیتها وظرفیتهای اجرایی نمایش عروسکی را داردو اصلا چرا می‌خواهیم این طرح، «عروسکی » نوشته و اجرا شود؟ آیا امکانات‌نمایش زنده، پاسخگوی نیاز طرح اولیه‌نیست؟ 2- دنیای نمایش عروسکی، دنیایی‌است تماما مبتنی بر تکنیک. همان‌طور که هیچ‌یک از رسانه‌های ارتباطجمعی با رشد و گسترش خود باعث حذف‌یا به حاشیه راندن رسانه دیگر نشدند،همان‌گونه که تلویزیون جای روزنامه وکتاب و یا اینترنت و ماهواره جای تلویزیون‌را در عصر حاضر نگرفت و یا همان‌طور که‌صنعت سینما، تئاتر را به حاشیه نراند،تأثیر تئاتر عروسکی نیز هیچ‌گاه در ذهن وسلیقه مخاطبین هنر نمایش، کمرنگ نخواهدشد؛ چرا که جذابیتها و امکانات اجرایی وصحنه‌ای نمایش عروسکی، دارای‌قابلیتهای وسیعی است که قطعا نمایش‌صحنه‌ای از بسیاری از این قابلیتها بهره‌مندنیست و گذر زمان و ماندگاری نمایش‌عروسکی و ارتباط ماندگار مخاطبین با این‌حیطه )خصوصا کودکان( مبین این امراست و در توجیه همین ارتباط ماندگار وطولانی همین بس که کارکرد آموزشی‌نمایش عروسکی برای کودکان و نوجوانان‌آن‌چنان تأثیر قدرتمندی است که دربسیاری موارد، نمایش زنده از این تاثیرات‌بی‌بهره است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.