Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش اقدام پژوهی پیرامون کاربرد قصه به مثابه تکنیک و ابزار در مشاوره و روان درمانی کودک

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 14 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : قصه، کودک، مشاور، اقدام پژوهی، مشاوره، درمانی، مشاوره و روان‌درمانی کودک، کاربرد قصه، ارایه، بحث دانش‌آموزان حین ارایه قصه

خلاصه ماشینی: "لذا بطور کلی فایده‌ ها و مزایای حاصله عبارتند از: 1تسریع برقراری رابطه و جذب 2-کمک به درک بهتر چهارچوب ذهنی کودک‌3-افزایش مشارکت و فعالیت مراجع 4- کاهش مقاومت و منفی کاری 5-برانگیختن دقت و افزایش فراخنای‌ توجه 6-فراهم آوردن چهارچوبی برای مصاحبه 7-ارایه الگویی‌ برای همانندسازی و کسب تجربه 8-ایجاد موقعیتی برای آموزش‌ والدین 9-فراهم آوردن امکاناتی برای ارایه تکلیف به کودک‌ و خانواده (به تصویر صفحه مراجعه شود) روش اجرا و یافته‌های اقدام پژوهی: سرآغاز توجه به قصه در امر مشاوره توسط مؤلف،تقریبا جنبه‌ اتفاقی داشت،بدین صورت که در مرکز آموزشی ویژه دانش‌آموزان‌ کم‌توان ذهنی آموزش پذیر آموزش و پرورش استثنایی مشهد قسمتی از فعالیت مشاور،به تشویق گروهی یا کلاسی از طریق اجرای‌ قصه‌خوانی اختصاص یافته بود. شیوه کاربرد قصه: مشاوره و روان‌درمانی کودکان با آنچه برای بزرگسالان جاری‌ می‌گردد،تفاوت‌های عمده‌ای دارد برای استفاده از هر تکنیک یا ابزاری در کار با کودک ابتدا مقدماتی نظیر: 1)مصاحبه با ارجاع دهندگان کودک که اغلب والدین هستند 2)دریافت گزارش رفتاری عاطفی از معلمان و مربیان 3)مشاهده کودکان و یا تکلیف ثبت مشاهده فعالیت‌های‌ کودک توسط والدین و معلم 4)برقراری ارتباط با کودک و مصاحبه اولیه با کودک 5)اجرای آزمون‌های متناسب اینها مراحل مقدماتی رایج می‌باشد که این مقدمات منجر به‌ تشخیص اولیه مشکل یا مسأله می‌شوند و پس از آن نوبت به تشکیل‌ جلسه‌های مشاوره انفرادی و تصمیم گیری در مورد انتخاب تکنیک‌ و ابزارهای متناسب با وضعیت مراجع و مشکلات او می‌رسد و انتخاب موضوع و نوع قصه و شیوه ارایه و کاربرد آن مطرح می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.