Skip to main content
فهرست مقالات

تراژدی، نوحه بشریت بر احوال خویش (نقد و تحلیل 6) (بخش پایانی)

نویسنده:

(5 صفحه - از 62 تا 66)

کلید واژه های ماشینی : تراژدی، شوپنهاور، بازشناسی، آپولون، مرگ، نیچه، تراژیک، آنتیگونه، هنر، دیونیزوسی

خلاصه ماشینی:

"«ویل دورانت» در کتاب «تاریخ‌فلسفه» دیدگاه شوپنهاور را در بخش «هنر ازدیدگاه شوپنهاور» چنین توضیح می‌دهد: «یک نمایشنامه حزن‌انگیز «تراژدی» ازآن جهت زیبا و هنری است که ما را از مبارزه‌فردی دور می‌سازد و وادار می‌کند تا به‌دردها و رنج‌های خود با دیده بالاتری‌بنگریم. همچنان که خود شوپنهاور هم معتقد است که تراژدی از حدزیباپرستی درمی‌گذرد و به عشق به ماوراءمی‌رسد و در این راه از اندازه درمی‌گذرد. مگر نه این که اگرآدمی بر موقعیت خود در زندگی آگاه شود،دچار تشویش و اضطراب خواهد شد؟ ومگر این آگاهی به او اجازه می‌دهد که آرام‌بماند؟ خود شوپنهاور هم به چنین دیدگاهی‌رسیده است که بعد از صدور حکم قطعی‌خود، فورا یادآور می‌شود که: «اعتراف می‌کنم که در تراژدی گذشتگان‌ندرتا این روحیه تسلیم و وادادن نشان داده‌شده است. «ایفی‌ژنی» (در «ایفی‌ژنی‌دراولیس) اثر «اوریپید» کاملا آماده مردن‌است و این آمادگی به جهت علاقه‌ای است‌که به سرنوشت یونان دارد و همین علاقه‌سبب می‌شود که او به مرگی که در آغاز کاربشدت از آن گریزان بود تن دردهد. پس‌سوال اساسی که در اینجا مطرح می‌شوداین است که: آیا در دنیای مذهب می‌توانیم‌به تراژدی برسیم؟ «آلبر کامو» برای پاسخ به این سوال دوالگو ارایه می‌کند و به بررسی وجود تراژدی‌در اذهان مختلف می‌پردازد و می‌گوید: 1- اگر تراژدی به سمت تعقل صرف یاتعقل سقراطی یا تعقل دکارتی برود که به‌شک می‌رسد این آپولونی می‌شود وتراژدی نخواهد بود. پس مفهوم تراژدی درک و فهم «معنای‌تراژیک زندگی» است و اینکه دریابیم‌موقعیت ما در زندگی بالضروره تراژیک‌است و تمامی نوع بشر در شرایطی شریرانه‌زدگی می‌کنند، و اگر آدمی بر این موقعیت‌آگاه گردد، دچار تشویش و اضطراب خواهدشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.