Skip to main content
فهرست مقالات

جمشید لایق، پیشکسوت تئاتر ایران هنرستان هنرپیشگی شاهین سرکیسیان گروه تئاتر ملی

مصاحبه شونده:

(5 صفحه - از 67 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : شاهین سرکیسیان گروه تئاتر ملی، تئاتر، هنرپیشگی شاهین سرکیسیان گروه تئاتر، هنرستان هنرپیشگی شاهین سرکیسیان گروه، سرکیسیان، هنر، شاهین سرکیسیان، ایران هنرستان هنرپیشگی شاهین سرکیسیان، تئاتر ایران هنرستان هنرپیشگی شاهین، نمایش‌نامه

خلاصه ماشینی:

"او خیال می‌کرد باآکتورهای باتجربه و حرفه‌ای روبه‌روست‌که تربیت‌شده و وظیفه‌شناس هستند و یا اوخود آنها را تربیت کرده و به کلی مطیع اوخواهند بود؛ اما درحقیقت ما از طیفها وطبقات مختلف اجتماع در سالهای دهه سی‌بودیم و بعضی از ما تازه از مدرسه‌فارغ‌التحصیل شده بودیم و نمی‌دانستیم که‌باید چگونه تئاتر را در واقعیت و یا واقعیت‌را در تئاتر جست و یا واقعیت اصلا چه چیزاست؟ و واقعیت تئاتر چیست؟ اشتباه بزرگ دیگر سرکیسیان درشناخت افرادی بود که اجتماع اطراف او راتشکیل می‌دادند و او از آنها توقع کارهای‌خارق‌العاده داشت و خودش هم آن قدرت وتوانایی را نداشت که همه ما را مطیع خودسازد و از طرف دیگر عملا او چیزی از خودبرای کار تئاتر به ما نشان نداده بود که لااقل‌آن چیزها ما را مجذوب خود کند و نیز ازجهت دیگر، او قدرت، کاردانی، زرنگی وسیاست آن را نداشت که خود و دیگران را ازراهی که ناخودآگاه رفته بودند، بازگرداند واین یکی دیگر از عواملی بود که‌ازهم‌گسیختگی و بی‌نظمی بیش از اندازه‌کار آن جمع را باعث شده بود. البته در اینجا با پافشاری و مقاومتهای‌بسیار شدید سرکیسیان روبه‌رو شدیم؛ چراکه او علاقه زیادی به دیدن اجرای‌نمایشنامه «جنوب» در روی صحنه داشت وبالاخره تسلیم نظریات جمع و همکاران خودشد و یک واقعیت تلخ را دید؛ اما با این شرطکه به جای نمایشنامه «جنوب»، یک‌نمایشنامه ملی انتخاب شود، سرکیسیان‌سالها بود که با «صادق هدایت» دوست بودو روحیه او را نیز خوب می‌شناخت و به اوخیلی احترام می‌گذاشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.