Skip to main content
فهرست مقالات

ته این فنجان سوراخ است - نقد (خواب در فنجان خالی)

نویسنده:

(3 صفحه - از 24 تا 26)

خلاصه ماشینی:

"اگر مروری بر متن و اجرا «شازده احتجاب » در تالار وحدت داشته‌باشیم به یاد می‌آوریم که متن، مضمون ومحتوای قوی درون داستان «شازده‌احتجاب » چقدر کمرنگ شده و از بین رفته‌بود و این متن، ابتر و ناقص در اجرا وکارگردانی نیز ناموفق بود و به همین دلایل‌نقد و انتقادات بی‌شماری را متوجه‌کارگردان اثر کرد؛ اما در متن نمایشی «خواب در فنجان خالی »، نغمه ثمینی بسیارتلاش کرده است تا با بهره گرفتن از داستان «شازده احتجاب » یک «درام » را در نهایت‌عرضه کند که البته تا حدود بسیار زیادی‌در این امر موفق بوده و ما شاهد یک اثربالنسبه «دراماتیک » هستیم و دراماتیزه‌کردن رویدادها و حوادث تا حدود زیادی به‌خوبی و موفقیت پیش رفته است؛ اما در عین‌حال وی در ارایه هویت دراماتیک، مشکل‌دارد و مشکل موجود در متن را کارگردان‌نه تنها در اجرا از بین نبرده، بلکه آن را به‌شکل باور نکردنی برجسته و عیان ساخته‌است. ثمینی به عنوان‌نویسنده این متن نمایشی، مضمون‌فوق‌العاده ارزنده‌ای را دستمایه قرار داده‌است و ریسک پذیری فوق‌العاده‌ای از خوددر نگارش متن نشان داده است؛ مضمونی‌که قابل استفاده در تمامی دوران بوده وحرفهای زیادی برای گفتن دارد؛اما از وی‌انتظار داشتیم با آشنایی کاملی که به‌ویژگی‌های یک متن نمایشی دارد پس ازدراماتیزه کردن متن اصلی و آماده کردن‌آن با نگاهی تصویری، آخرین رتوش‌های‌متن را انجام داده و سپس آن را در اختیارکارگردان قرار دهد؛ اما اجرا: آنچه در اولین لحظات خود را نشان‌می‌دهد، این است که در طی اجرا هر وقت‌تماشاگر می‌خواهد خط داستان را دنبال کندو با اجرا به هر زحمتی همراه شود و به آن‌بیندیشد چند نفر سریع به داخل صحنه‌آمده و با جابه‌جایی وسایل صحنه، رشته‌افکار تماشاگر را بریده و سپس روز از نو وروزی از نو!"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.