Skip to main content
فهرست مقالات

هنر و اخلاق در درام آوانگارد

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 52 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : اخلاق در درام آوانگارد، تئاتر، هنر، نمایشنامه، تئاتر آوانگارد، هنر و اخلاق، رمان، زیبایی، توحش، لذت

خلاصه ماشینی: "روی هم رفته لارنس در نشان دادن‌احساسات خود می‌خواهد اخلاق‌ویکتوریایی آن زمان با شرحی جسورانه ازسکس به ما عرضه دارد/ قصد و مفهوم کافی و بسنده نیست اما آیا در این تئاتر توحش واقعا قصد واظهاری مبنی بر تأکید آن در نظر گرفته‌می‌شود؟ آیا در هر لحظه به ما نهیب‌نمی‌زند که عمل نادرستی دارد رخ می‌دهدکه این خود از «عشق» سرچشمه می‌گیرد؟ آیا نویسندگان نمی‌گویند که ما دربازگو کردن این‌گونه از تئاتر، شخصیتی‌وجود ندارد که طالب ارزشها باشد؟ آیا مایکدیگر را فهم نمی‌کنیم؟ آیا، وجوبی ازارزش را که خودبه‌خود در آن فرو می‌رویم،درنمی‌یابیم؟ آیا ما از یک آدم شریر و معتادخوشمان می‌آید؟ آیا این اظهارنظر ما راخودانگیزانه به نمایشنامه‌ای که لذت‌بخش‌است، رهنمون نمی‌گردد؟ یک قیاس و تشبیه ساده به این پرسشهاپاسخ می‌دهد: فکر کنید که در برابر یک‌ساختمان مرتفع و زشت چهره‌ای توقف‌کرده‌اید و شما را به این میل وادارد که دراینجا و آنجای آن با یک پیچش معمارگونه‌مشعوف گشته‌اید، در این صورت آیا این‌تمایل در شما پدید نمی‌آید که این ساختمان‌خشن به یک عمارت مطبوع بدل گردد؟ و آیانمی‌خواهید این ساختمان مرتفع و زشت به‌شما لذتی بدهد که از قصر باروک (به سبک‌معماری قرن 18) انتظار دارید؟ ارزش اخلاقی می‌باید از متن اثر وخطوط آن بیرون آید و در آغوشتان جای‌گیرد. اکثر بازیگران تئاتر آوانگارد نتوانسته‌اندخود را حتی وقتی که خواسته‌اند حالتی‌اخلاقی به خود گیرند، نتوانسته‌اند از آن‌وضع رها گردند، به گونه‌ای که نمایشنامه‌قابل اجرای ضد جنگ نقطه‌نظری در خودنداشته باشد که جنگ را محکوم کند/ نویسندگان می‌تازند پریشان‌خاطرمی‌شوند، عدالت، صلح و صفا و عشق را درهر بافتی از وجودشان خواستارند - اماهمان‌طور که منتقدان معاصر می‌گویندهرگز از تکرار بطی خسته نمی‌شوند - وحق با آنهاست چرا که قصد و منظور به‌حساب نمی‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.