خلاصه ماشینی:
"(5)» درست است که متن در روایت اصلییکسره کنار گذاشته میشود و حتی با یکدگردیسی درون روایتی، قهرمانان حماسی،جایشان را تعویض میکند؛ اما کارکرد ومعنایی بدیع میآفریند که صور مجازیروایت اصلی را با ژرف ساختهای «نومتنی»بازآفرینی میکند.
» و این بیگمان همان انسان تراژیک استکه جهان شمول است پس جای تعجبنیست که در این نگاه، ضحاک به سرنوشتمحتوم خود لعنت بفرستد و او را کوربخواند که چشم بر رنج و اندوه او بستهاست: «ای شب، من اندوهگین، روزگاریمردکی بودم با دل پاک که در آن از مرزی ازمیان مرزهای روز و شب خانه داشتم.
(9)» و وقتی دروازه گشوده، او را پس میزند،عمق تراژیک سرنوشت بیشتر آشکارمیشود و اژدهاک با پذیرش سرنوشت رنجخود میپذیرد: «من که نخواسته بودم دیو باشم» (10) و این چنین است که بیضایی از بعدساختار تکنیکی با واگویههایی اینچنینیموفق میشود که از لابهلای اسطورهها،تراژدی خود را خلق کند و در نهایت بگوید: «حقیقت ممکن است آن نباشد!"