خلاصه ماشینی:
"قصه چرایی را مطرح میکندو به آن پاسخ میدهد و طی این جریان مدامتخیل کودک را به کنش وادار میکند کودکدر دنیایی است که قدرت تجزیه و تحلیلندارد؛ چرا که هنوز به طور صحیح برشرایط محیطیاش مسلط نیست و قصهسعی میکند تا با بیان مطالبی که در حدظرفیت و توان فکری اوست، ذهن و رفتارشرا برای پذیرش ورود به صحنه زندگیآماده سازد.
3 - ابزار و امکانات برای کار هنریبسیار اندک و محدود است و در برنامههایکلان به این بخش با نگاهی گذرا برخوردمیشود و حتی شاید در شکلی از مسایلمورد بحث جامعه، هنر جایی نداشته باشد؛اما در عوض باب سخن همیشه باز و مفتوحاست و از هر مسئول و غیر مسئولی، سؤالکنید درباره هنر، تعریفی ارایه میدهدو مثنوی صدمن میبافد!
شاید بتوان گفتوقوع این حادثه تلخ، ریشه در چند مسألهدارد؛ هنر دیدگاهی واقع گرایانه به مسایلموجود دارد که گاهی در قالب طنز، گاهیشعر، گاهی نمایشنامه و سایر قالبها بروزپیدا میکند و همین امر باعث میشود تاانگیزه ایجاد فضای نقد فراهم شود وخیلیها از آن گریزانند!
از طرفی، اگر تنها با شعار«عروسک همزاد کودکی و همرازبزرگسالی» که در عین جذابیت، فوقالعادهلطیف و شاعرانه است، بخواهیم «عروسک»را با مسأله «بزرگسالی» مرتبط کنیم، کمیدچار مشکل میشویم؛ چرا که به جز مواردنادر و اندکی از این دست، عروسکها کمترمیتوانند در دل بزرگترها راه پیدا کنند؛حتی در دل خانمها که بیشتر از آقایان بهاین مقوله علاقه دارند و دیدن نمایش،جذابیت و گیرایی بیشتری برایشان دارد.
آیا تفاوتی بین این دو برداشت نیست؟اگر برای کودکان است تا چه حد بامولفههای ضروری نمایش عروسکیهمخوانی دارد؟ باز هم چندآیای دیگر کهپاسخ همه آنها یکی است."