چکیده:
یده:نفاق که به معنای دو رویی و یکسان نبودن در عقیده و عمل است، یکی از مشکلات جوامع دینداری بوده و هست. تا زمانی که انسان فریفته جاهطلبی، هوی و هوس، جلب منفعت خویش است و خدا و دین را اصل نمیداند، گرفتار مشکلاتی است که اگر خودسازی نکند از آنها رها نمیشود. علی بن ابی طالب علیهالسلام ، برادر و دست پرورده رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم که سخنان گهربار و آموزنده در مسایل اعتقادی، عملی و اخلاقی دارد، در لابلای برخی سخنان و خطبههایش صفات منافق و ریشههای نفاق را که جامعه همزمان آن حضرت به شدت گرفتار آن بود، بیان فرموده است. در این بررسی برآنیم تا خصوصیات منافق و ریشههای نفاق را بهتر بشناسیم و با کلمات آن حضرت در معرفی نفاق بیشتر آشنا شویم.
خلاصه ماشینی:
"علی بن ابی طالب علیهالسلام ، برادر و دست پرورده رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم که سخنان گهربار و آموزنده در مسایل اعتقادی، عملی و اخلاقی دارد، در لابلای برخی سخنان و خطبههایش صفات منافق و ریشههای نفاق را که جامعه همزمان آن حضرت به شدت گرفتار آن بود، بیان فرموده است.
(2)ایمان منافق علی علیهالسلام ایمان منافقان را چنین توصیف میفرماید:و للایمان حالات و منازل یطول شرحها، و من ذلک أن الإیمان قد یکون علی وجهین: إیمان بالقلب و إیمان باللسان، کما کان إیمان المنافقین علی عهدرسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم لما قهرهم بالسیف، و ______________________________1 ـ همان، جلد 6، ص 97، حدیث 9663.
2 ـ عن ابی جعفر علیهالسلام قال : و قال أعداء الله اولیاء الشیطان أهل التکذیب و الانکار:« قل ما أسألکم علیه من أجر از این روی، در روایات از روز «غدیر خم»، با عنوان «روز جدایی ایمان از نفاق، روز آزمایش سخت بندگان، روز آشکار شدن کینهها و امور پنهانی سینهها»(1) یاد شده است، همچنان که رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم نیز بارها و بارها و به مناسبتهای مختلف، شخص امیرالمؤمنین علیهالسلام را معیار جدایی مؤمنان از منافقان لقب دادند.
» در پیمان نامه آنها چنین نوشته شده بود: چنانچه فردی ادعا کند که خلافت برای کسی شایسته نیست جز یک فرد از میان مردم که خود او باشد و دیگران را نسزد، زیرا او دنباله نبوت است، بدرستی که دروغ گفته است زیرا پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود: اصحاب من مانند ستارگاناند، به هر کدام اقتدا کنید، هدایت میشوید."