Skip to main content
فهرست مقالات

در آمدی روش شناختی بر مسأله «نسبت علم و دین»

(13 صفحه - از 4 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : دین ،نسبت علم و دین ،معرفت ،طرق عادی کسب معرفت ،غیر طرق عادی ،غیر عادی کسب معرفت ،روش ،طرق عادی ،خاستگاه ،وحی ،انسان ،غیر طرق عادی کسب ،زبان ،تفسیر متون دینی ،مجموعه ،غایت ،تأثیر و تأثر ،قلمرو ،زبان دین ،مجموعه معارف انسان ،دانشهای ،مسأله مرکب ،زبان علم و زبان دین ،الف ،پدیدارشناسی و پدیدارشناسی دین رجوع ،عنوان غیر طرق عادی ،تقسیم ،وجه ،رجوع ،خاستگاهی بودن مسأله

خلاصه ماشینی:

"14 نکته پنجم: میان رشته‌ای15 بودن روش حل مسأله «نسبت علم و دین» پرسش از نسبت علم و دین از حیث تجزیه به مسائل متعدد، مستلزم بهره‌گیری از روشهای متنوع است، اما در هر یک از مسائل واحد آن نیز به علت خاصیت چند خاستگاهی آنها، ردپای دانشهای گوناگون دیده می‌شود. ممکن است لازم باشد جنبه‌ای از مسأله «نسبت علم ودین» بامطالعه تجربی پدیداری بررسی شود و جنبه دیگر از طریق تحلیلی ـ منطقی و وجهی نیز با رهیافت درون دینی، اما هر یک از این مطالعات به تنهایی در معرض آفت مغالطه «کنه و وجه» هستند و مجموع آنها نیز بدون وجود یک ارتباط تعاملی، غیر اثربخش و حتی شاید التقاطی باشند. 1) از حیث خاستگاه و مبانی از این حیث، مسأله مادر «نسبت علم و دین» به این سؤال تبدیل می‌شود که: «علم و دین از حیث خاستگاه و مبانی چه رابطه‌ای بایکدیگر دارند؟» شقوق محتمل عبارتند از: الف) خاستگاه علم، دینی است. 5) از حیث زبان مسأله «نسبت علم و دین» از حیث زبان به این سؤال تبدیل می‌شود که: «زبان علم و زبان دین چه نسبتی با هم دارند؟» شقوق محتمل عبارتند از: الف) زبان‌علم‌وزبان‌دین20یکی هستند. در پایان لازم است تصریح شود که تجزیه‌ای که در این نوشتار برای مسأله مرکب «نسبت علم و دین» انجام شد حصر عقلی نیست و با توجه به وجوه دیگر مجموعه‌های کثیرالاضلاع علم و دین و نیز مسائلی که در آینده ممکن است رخ بنمایند،می‌توان جدول تجزیه راتوسعه داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.