Skip to main content
فهرست مقالات

مسأله «رابطه علم و دین»

مصاحبه شونده:

(25 صفحه - از 27 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : دین، علم، علم و دین، عقل، گزاره‌های، تعارض، فلسفه، اسلام، تعارض علم و دین، تعالیم، مراد، علوم تجربی، آموزه‌های دینی، رابطه علم و دین، سخن، کتاب، دانش، جهان، تفسیر، دین اسلام، روش، گزاره‌های دینی و گزاره‌های علمی، مسأله علم و دین، گزاره‌های دینی، نظریه، آموزه‌های ادیان متکفل ارائه تفسیری، خداوند، بحث تعارض علم و دین، مسأله دانش فلسفه دین، گزاره‌های دینی تعارض پیدا

خلاصه ماشینی: "اگر اجازه بدهید، قلمرو بحث را به حوزه دیگری ببریم، جریان rationalism که در غرب شکل یافته، آیا با اصالت دین و ایمانگرایی متدینانه بر خوردی دارد یا خیر؟ و دیگر اینکه این قضیه در کنار مسأله علم و دین، به چه شکلی پیدا شده و به اصطلاح زمینه‌های پیدایش rationalism چیستند؟ دکتر علیزاده: در قرون وسطی در دنیای مسیحیت شبیه همان اتفاقی افتاد که بعدا در دنیای اسلام افتاد، یعنی همانطور که مسلمانان، میراث فلسفه یونان را به زبان علمی آن روز ترجمه کردند و تلاش نمودند که میان آموزه‌های فلسفی و دینی وفاق ایجاد بکنند و تفسیرهای فلسفی از دین ارائه نمایند، مسیحیان هم این کار را در خصوص آموزه‌های دینی مسیحیت انجام دادند در آنجا هم گاهی قبل از دوره اسلامی، افرادی همچون سنت آگوستین با استفاده از آموزه‌های فلسفی یونانیان تلاش می‌کردند دین مسیحی را تفسیر کنند و وفاق بین فلسفه افلاطون و دین مسیحیت ایجاد کنند، بعدها امثال توماس آکونیاس، تحت تأثیر تعالیم فلسفی ابن رشد و ابن سینا، تلاش کردند از دین مسیحیت با اتکاء به فلسفه ارسطو تفسیرهایی ارائه نمایند و بین دین مسیحیت و فلسفه ارسطو تلائم و سازگاری ایجاد کنند و گروهی از متدینان مسیحی این اعتقاد را داشتند که عقل شأن روشی دارد، معتقد بودند که عقل باید در شعاع وحی حرکت کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.