Skip to main content
فهرست مقالات

روابط ادبی: روابط ادبی ماوراءالنهر افغانستان و سند در زمینه گسترش مکتب ادبی بیدل

نویسنده:

(8 صفحه - از 143 تا 150)

کلید واژه های ماشینی : زمینه گسترش مکتب ادبی بیدل ،بیدل ،ادبی ،افغانستان ،غزل ،روابط ادبی ماوراءالنهر افغانستان ،ماوراء النهر ،روابط ادبی ماوراء النهر ،میرزا عبد القادر بیدل ،سند ،بیان میرزا عبد القادر بیدل ،روابط ادبی ،زمینهء گسترش مکتب ادبی بیدلی ،دیوان ،طرزی ،مکتب ادبی بیدلی افغانستان ،ماوراءالنهر افغانستان و سند ،مکتب ادبی طرز بیدل ،شعرای ،پیروان مکتب ادبی بیدلی ،سبک ،اسلوب بیان میرزا عبد القادر ،اسلوب میرزا عبد القادر بیدل ،طغرل ،اسلوب ،غلام محمد خان ،بیدلی ماوراء النهر ،سید محمد نقیب خان طغرل ،سند در زمینه گسترش ،کراچی

خلاصه ماشینی:

"به سنگ آید مگر این جام گردد عذر خواه آنجا، زمین گیرم به افسون دل بی‌مدعا بیدل، در آن وادی که منزل نیز می‌افتد براه آنجا، طغرل غزل به عجز از ناتوانیها اگر بردی تو راه آنجا، صدای کوس نوبت زن ز ماهی تا بماه آنجا، اگر رحمت هوس داری امید از غیر کوته کن، که غیر از لطف او نبود دیگر پشت و پناه آنجا، در اینجا کار خود کن دستگاه بندگی داری، که از دستت نمی‌آید دیگر این دستگاه آنجا، شفیعی نیست هرگز با تو غیر از شبنم خجلت، به جز جوش عرق دیگر نباشد عذرخواه آنجا، شرر در مجمر دل ز آتش شوق محبت زن، که سوزد خرمن صد جرم را یک برق آه آنجا، به غیر از لطف حق دیگر نباشد دستگیر تو، اگر صد بار سوی دیگری آری نگاه آنجا، مخور جام فریب بزم حسرتخانهء عالم، که یکسان است در مسند گدا و پادشاه آنجا. حالا برای ما طرف دیگر این مسابقهء شعری قابل دقت بوده و آن اینست که حادثه سروده شدن غزلهای مزبور باین نکته،در نوبت خود،دلالت می‌کند که در اواخر عصر نوزدهم میلادی برای‌ گسترش مکتب ادبی بیدلی هنوز در سند زمینه‌ای موجود بوده است. بعبارت‌ دیگر طرز تفکر و اسلوب بیان میرزا عبد القادر بیدل که در ضمن آثار او از خاک‌ سند و افغانستان عبور نموده و ماوراء النهر رسیده بود،از آنجا در شکل مکتب‌ ادبی خاصی سریان و جریان یافته به سند می‌آید و در این زمینه در بین سه کشور فوق الذکر روابط ادبی خاصی بوجود می‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.