Skip to main content
فهرست مقالات

روابط ادبی: روابط ادبی ماوراءالنهر افغانستان و سند در زمینه گسترش مکتب ادبی بیدل

نویسنده:

(8 صفحه - از 143 تا 150)

کلید واژه های ماشینی : گسترش مکتب ادبی بیدل ،بیان میرزا عبد القادر بیدل ،میرزا عبد القادر بیدل ،مکتب ادبی بیدلی ،بیدل ،مکتب ادبی ،افغانستان ،ادبی ،غلام محمد خان طرزی ،ادبی بیدلی ،روابط ادبی ،النهر ،افغانستان و سند ،غلام محمد ،بیدلی ماوراء النهر ،طغرل ،زلف ،سبک ادبی ،کراچی ،غلام ،زلف گره ،میلادی ،زلف گره گیرت ،اسلوب بیان ،طرز بیان ،غزلهای دیوان ،شعرای سند ،صد ،ادبی خاصی ،نقش تصویرت

خلاصه ماشینی:

"به سنگ آید مگر این جام گردد عذر خواه آنجا، زمین گیرم به افسون دل بی‌مدعا بیدل، در آن وادی که منزل نیز می‌افتد براه آنجا، طغرل غزل به عجز از ناتوانیها اگر بردی تو راه آنجا، صدای کوس نوبت زن ز ماهی تا بماه آنجا، اگر رحمت هوس داری امید از غیر کوته کن، که غیر از لطف او نبود دیگر پشت و پناه آنجا، در اینجا کار خود کن دستگاه بندگی داری، که از دستت نمی‌آید دیگر این دستگاه آنجا، شفیعی نیست هرگز با تو غیر از شبنم خجلت، به جز جوش عرق دیگر نباشد عذرخواه آنجا، شرر در مجمر دل ز آتش شوق محبت زن، که سوزد خرمن صد جرم را یک برق آه آنجا، به غیر از لطف حق دیگر نباشد دستگیر تو، اگر صد بار سوی دیگری آری نگاه آنجا، مخور جام فریب بزم حسرتخانهء عالم، که یکسان است در مسند گدا و پادشاه آنجا. حالا برای ما طرف دیگر این مسابقهء شعری قابل دقت بوده و آن اینست که حادثه سروده شدن غزلهای مزبور باین نکته،در نوبت خود،دلالت می‌کند که در اواخر عصر نوزدهم میلادی برای‌ گسترش مکتب ادبی بیدلی هنوز در سند زمینه‌ای موجود بوده است. بعبارت‌ دیگر طرز تفکر و اسلوب بیان میرزا عبد القادر بیدل که در ضمن آثار او از خاک‌ سند و افغانستان عبور نموده و ماوراء النهر رسیده بود،از آنجا در شکل مکتب‌ ادبی خاصی سریان و جریان یافته به سند می‌آید و در این زمینه در بین سه کشور فوق الذکر روابط ادبی خاصی بوجود می‌آید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.