Skip to main content
فهرست مقالات

از شعر...تا دال و ذال و معروف و مجهول

نویسنده:

(3 صفحه - از 129 تا 131)

کلید واژه های ماشینی : شعر ،سنی ،سنت ،شعر نو ،شعرای ،جد ،هنر ،تسمیه ،سنت‌شکنی ،شعر کهن ،رسالت ،شعر شیعی یزیدی ،سنت رسول اکرم ،کلمه ،زبان ،شعر سنی ،یزید بن معاویه شاعر ،شعرای سنی شعری ،قدیمی ،بقول ،شعر سنی قدیمی ،سنت قدیمی شعری ،ادبی ،شعر سنتی ،جد و هزلی ،خلق‌الله ،سنت‌های ادبی قدیم ،از شعر ،حیث سنت‌شکنی ،همهء

خلاصه ماشینی:

"(سنت حسنه)بخصوص موروث از آباء و اجداد و محصول سالها انس و عادت و مورد پسند همهء عقلا باشد،چرا باید آنرا شکست؟و بجای آن یا هیچ بدل و عوضی نگذاشت و یا اگر هم گذاشت چیزی باشد که باز بقول صحیح(بدعت سیئه)یا تازه‌ای‌ زشت و ناپسند باشد،و ثانیا چه حسنی دارد که آدم عاقل یک شیئی مادی محسوس یا معنوی معقول را که‌ قبول عامه یافت و ضرر و زیانی هم بکسی وارد نمیکند،بشکند و آنگاه بدین کار بی‌معنی و ناپسند مفاخره نیز بکند؟ اگر سنت‌شکنی حسن است،دیگر چرا باید خاصه وخرجی کرد و همه سنن قدما: را از بیخ و بن نشکست؟و یا چه‌گونه آنکسی را که فی المثل برای درهم شکستن سنت زیبایی‌ پسندی و هنرآوری بشری(مجسمه و نوس)را بشکند و در این(هنر)متمسک بدین عذر شود که خواستم یکی از مظاهر سنن قدما را بشکنم و بجای آن تخته سنگی سیاه بگذارم که هم آن‌ سنگ نواست و هم این عمل کاری ابتکاری و تازه،باید دیوانه بخوانیم و عملش را زشت و ناپسند شماریم؟!و همچنین چرا همه خراب‌کنندگان سنت‌های گونه‌گون ملت‌ها،امثال اسکندر و چنگیز و تیمور را بجای تحسین و آفرین،لعنت و نفرین کنیم و نگوییم که این سنت‌شکنان‌ بزرگ بودند که ما را از قید تعهد سنن اجدادی خود رهایی بخشیدند و بجای آن تازه‌های‌ زشت و ناپسند گذاشتند؟از باب مثال میگویم که اگر یکتن یا جماعتی بجای ورود بخانهء خویش یا خانهء دیگری از در خانه که از سنن عرفی و اجتماع است،از دیوار خانه بالا روند و بگویند،این ماییم که سنت جاری بین خلق الله را شکستیم و بجای در از دیوار استفاده کرده و عملی تازه و نو انجام داده‌ایم،جای آن ندارد که پاسبان ایشانرا بکلانتری و از آنجا به‌ تیمارستان روانه کند؟(ناتمام)"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.