Skip to main content
فهرست مقالات

از شعر...تا دال و ذال و معروف و مجهول

نویسنده:

(3 صفحه - از 129 تا 131)

کلید واژه های ماشینی : شعر، سنی، سنت، شعر نو، هنر، تسمیه، سنت‌شکنی، شعر کهن، رسالت، شعر شیعی یزیدی

خلاصه ماشینی:

"(سنت حسنه)بخصوص موروث از آباء و اجداد و محصول سالها انس و عادت و مورد پسند همهء عقلا باشد،چرا باید آنرا شکست؟و بجای آن یا هیچ بدل و عوضی نگذاشت و یا اگر هم گذاشت چیزی باشد که باز بقول صحیح(بدعت سیئه)یا تازه‌ای‌ زشت و ناپسند باشد،و ثانیا چه حسنی دارد که آدم عاقل یک شیئی مادی محسوس یا معنوی معقول را که‌ قبول عامه یافت و ضرر و زیانی هم بکسی وارد نمیکند،بشکند و آنگاه بدین کار بی‌معنی و ناپسند مفاخره نیز بکند؟ اگر سنت‌شکنی حسن است،دیگر چرا باید خاصه وخرجی کرد و همه سنن قدما: را از بیخ و بن نشکست؟و یا چه‌گونه آنکسی را که فی المثل برای درهم شکستن سنت زیبایی‌ پسندی و هنرآوری بشری(مجسمه و نوس)را بشکند و در این(هنر)متمسک بدین عذر شود که خواستم یکی از مظاهر سنن قدما را بشکنم و بجای آن تخته سنگی سیاه بگذارم که هم آن‌ سنگ نواست و هم این عمل کاری ابتکاری و تازه،باید دیوانه بخوانیم و عملش را زشت و ناپسند شماریم؟!و همچنین چرا همه خراب‌کنندگان سنت‌های گونه‌گون ملت‌ها،امثال اسکندر و چنگیز و تیمور را بجای تحسین و آفرین،لعنت و نفرین کنیم و نگوییم که این سنت‌شکنان‌ بزرگ بودند که ما را از قید تعهد سنن اجدادی خود رهایی بخشیدند و بجای آن تازه‌های‌ زشت و ناپسند گذاشتند؟از باب مثال میگویم که اگر یکتن یا جماعتی بجای ورود بخانهء خویش یا خانهء دیگری از در خانه که از سنن عرفی و اجتماع است،از دیوار خانه بالا روند و بگویند،این ماییم که سنت جاری بین خلق الله را شکستیم و بجای در از دیوار استفاده کرده و عملی تازه و نو انجام داده‌ایم،جای آن ندارد که پاسبان ایشانرا بکلانتری و از آنجا به‌ تیمارستان روانه کند؟(ناتمام)"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.