چکیده:
هدف مقالهء حاضر،ارائهء راهبردهای مناسب مدیریت منابع انسانی است که باتوجه به گستردگی موضوع، بیشترین توجه را به عنصر اصلی(منابع انسانی)دارد.این کار در دو بخش،تحت عنوان راهبردهای درگیر نمودن و مشارکت کارکنان در فرایند کار و راهبردهای توسعهء منابع انسانی با هدف بهرهوری انجام گرفته است.نتایج تحقیق دربارهء ده مؤسسه در این مقاهل نشان میدهد که در فرآیند تغییر به سوی مدیریت کیفیت، سازمانها ا اتخاذ راهبرد آموزش و ارتباطات،گروهها را تقویت کرده،و کیفیت را بهبود بخشیدهاند.اجرای برنامههای قابل درک و آموزش کارکنان در مدیریت کیفیت،افزایش ارتباطات درون-سازمانی،ارتقاء حمایت و پاداش به کار گروهی و تقویت کارکنان بهوسیلهء درگیر کردن آنان در فرایند کار،ازجمله روشهای بهبود کیفیت در سازمان است.
خلاصه ماشینی:
"راهبرد مدیریت منابع انسانی جهت درگیر نمودن کارکنان در فرایند کار براساس نتایج تحقیقات عملی در ده مؤسسه،معلوم شده است که مدیریت کیفیت( Quality nanagement )به مشارکت و درگیری کارکنان در سازمان نیاز دارد و این امر به طرق گوناگون انجام میگیرد.
راهبردهای موردنظر از راههای زیر محقق میشوند: 1-اجرای برنامههای قابل درک و آموزش کارکنان در مدیریت کیفیت،شامل مفاهیم،فنون حل مسئله،و مهارتهای ضروری دیگری در برنامههای راهبردی سازمانی در آینده 2-افزایش ارتباطات درونسازمانی 3-ارتقاء حمایت و پاداش به کار گروهی 4-تقویت کارکنان بهوسیلهء درگیر کردن آنها در تلاش برای جلب رضایت مشتریان و نیازهای آنها و مشارکت در فرایند کار مدیریت در هر چهار راهبرد،چندین نگرش وجود دارد که در اجرای راهبردهای مدیریت منابع انسانی مورد استفاده قرار میگیرند.
سازمانها عموما در توسعهء منابع انسانی،به دنبال هدفهای زیر هستند: -کمک به افراد جهت کسب و استفاده از شایستگیهای جدید،لزوم کار کردن با فرهنگ جدید برای اجرای عملیات پربازده و پاسخ مثبت به چالشهای تغییر -تشویق افراد و ایجاد توانایی در آنها برای کار مؤثر در گروههای کاری -توسعهء مدیران،بهویژه سرپرستان جهت هدایت مؤثر گروههای کاری در راهبرد مدیریت منابع انسانی برای دستیابی به این هدفها باید در راستای ایجاد سطح بالاتری از مهارتهای اساسی در نیروی کار،برنامههای آموزشی مناسب برای کارکنان مناسب(برای کارکنانی که ظرفیت لازم برای یادگیری کار با فنآوری جدید را دارند)طراحی شود."