Skip to main content
فهرست مقالات

معرفت شناسی دینی

مترجم:

نویسنده:

(12 صفحه - از 189 تا 200)

کلید واژه های ماشینی : دینی، معرفت‌شناسی دینی، پلانتینگا، قرینه گرایی، خدا، براهین، توحیدی، سوئین، ایمان، آلستون

خلاصه ماشینی: "ولترستورف قرینه گرایی را این گونه توصیف می‌کند: اولا برای یک شخص، پذیرش مسیحیت یا هر شکل دیگری از خداباوری خطاست مگر اینکه پذیرش آن آنها اعتقاد بیاوریم، یا باید به وسیله‌ی دانسته‌های دیگر ما اثبات شوند یا ما به طرز معقولی به صادق بودن آنها باور داشته باشیم. به عنوان مثال پلانتینگا در دفاع از وجود خدا، مفهوم قدرت مطلق را مورد تجدید نظر قرار می‌دهد و مدعی می‌شود پاره‌ای وضعیت‌های امور وجود دارند که فی نفسه ممکن اند (یعنی تناقض درونی ندارند) اما تحقق بخشیدن به آنها برای خداوند ناممکن است. یک مدل برای این کار را بازیل میچل بسط داده است؛ بازیل میچل براهین باورهای دینی را با انواع براهین مبتنی بر مجموعه‌ی قرائن، که در حوزه‌هایی همچون تاریخ و تفسیر نقدی و نیز در انتخاب میان پارادایم‌های علمی یافت می‌شوند، مقایسه می‌کند، (2) اما، ریچارد سوئین برن برای وجود خداوند، با استفاده از نظریه‌ی ریاضی احتمال، برهانی مبتنی بر مجموعه‌ی قرائن می‌سازد. این نظریه، که در نوشته‌های ریچارد سوئین برن، الوین پلانتینگا و ویلیام آلستون یافت می‌شود، فاقد علامت مشخصه‌ی عامی است (تعبیر «معرفت‌شناسی اصلاح شده» (1) به معنی دقیق کلمه، فقط به روایت پلانتینگا اطلاق می‌شود) اما ممکن است، نظر به تأکید این نظریه بر مبتنی بودن باور دینی بر تجربه‌ی دینی، تجربی گرایی نام نهاده شود. (1) در تقابل با توجیه درونی پلانتینگا از عقلانیت باور، سوئین برن و آلستون، هر دو، کوشیدند اثبات کنند که تجربه‌های دینی باید دارای وزنی معرفتی باشند، حتی برای کسانی که نظام باور آنها به طور آشکار از تأیید تجربه‌ها حظی نمی‌برد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.