Skip to main content
فهرست مقالات

کتاب شناسی توصیفی دین و معرفت شناسی

نویسنده:

(34 صفحه - از 361 تا 394)

کلید واژه های ماشینی : معرفت، دینی، معرفت‌شناسی، قبض و بسط، کتاب، فهم، شریعت، دین و معرفت‌شناسی، مقالات قبض و بسط، معرفت دینی، دکتر سروش، چکیده، شکاکیت، نقد، کلام، عقل، فهم دینی، مقالات، تحول، معرفت‌شناسی دینی، اسلامی، کتاب‌شناسی توصیفی دین و معرفت‌شناسی، نقد نقد نقد کتاب قبض، معرفت دینی و معرفت‌شناسی دینی، نظریه‌ی قبض و بسط تئوریک، کلی، کتاب و سنت، مقالات قبض و بسط شریعت، شناخت، بسط تئوریک شریعت

خلاصه ماشینی: "از دیدگاه وی حجیت و ابدی بودن قرآن کریم در مقالات قبض و بسط مورد اشکال قرار گرفته است و به این نظریه دو اشکال مهم وارد می‌داند و به همین ترتیب مطالب کتاب به ده بخش تقسیم شده که عناوین آن بدین ترتیب ذکر می‌گردد: اصالت و ابدیت دین الهی و محدودیت فهم بشری، تقدم علوم اسلامی بر علوم امروزی، اساس حوزه‌های علمیه بر قرآن و عرفان است، اعراض روشنفکران از مبانی اسلامی در اثر فرهنگ خارجی، مجاز و استعاره‌ی قرآن عین صدق و بلاغت است، تعدی از ظهورات قرآن اسقاط حجیت قرآن است، برهان علامه‌ی طباطبایی در استناد علل طبیعی به علل مجرده، منطق قرآن در حجیت عقل و یقین است، نه فرضیه‌های وهمی، فطرت راه تکوینی کمال و احکام فطری رساننده به کمالند، نظریه‌ی تبدیل انواع صرف فرضیه بوده و دلیل قطعی ندارد و در خاتمه عنوان: سر منع معاندین در هر زمان از تعمق در قرآن جای گرفته است. در فصل چهارم «مجاری فهم دین» به بحث گذارده شده است که به برخی از عناوین آن اشاره می‌شود: برخلاف ادعای آقای سروش بسیاری از تحولات حاصل در معرفت دینی ناشی از تلاش‌های علمی کاوشگران در درون معرفت است، بطلان رأی دکتر سروش در معارف دیگر (ریاضیات)، اشکال این مدعا که اگر معارف بشری دچار قبض و بسط شوند، فهم ما هم از شریعت قبض و بسط می‌شود، سخافت ادعای ظنی شدن تاریخ انبیا و ائمه، مجاری چهارگانه‌ی استمداد فهم دینی از معارف غیردینی، متکلم به هیچ معنایی صامت نیست، شریعت همچون دانشمندی است که خود بدون سؤالات ما لب به سخن گشوده است، با ظنی بودن اکثر قضایای کلی علمی، نمی‌توان ادعا کرد که فهم ما از شریعت باید با فهم ما از طبیعت تصحیح و تعدیل شود، ظنی بودن علوم تجربی (قضایای کلی علمی) مستلزم ظنی بودن معرفت‌های عقلی نیست، بیان سه اشکال بر نقش پیش‌فرض‌های قبول دین از نظر مقالات قبض و بسط، الف) فهم دین بما هو ربطی به قبول دین ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.