Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی و اهداف خدمت رسانی از نگاه رهبری

نویسنده:

(25 صفحه - از 41 تا 65)

کلیدواژه ها : عدالت ،قدرت ،مردم سالاری دینی ،خدمت رسانی ،هدایت الهی

کلید واژه های ماشینی : نظام جمهوری اسلامی ،جمهوری اسلامی ،نظام اسلامی ،مردم‌سالاری دینی ،عدالت اجتماعی ،نظام لیبرال ،لیبرال ،اهداف نظام اسلامی ،آبادانی براساس اهداف نظام ،دموکراسی لیبرال ،دینی ،خدمت به مردم ،نظام اسلامی خدمت ،مقام معظم رهبری ،مسؤولان ،دموکراسی در نظام ،مسؤولان حفظ جهت‌گیری دینی ،نظام سیاسی ،مهمترین وظیفه‌ی مسؤولان ،حقوق مردم ،پایه‌ی اصول ،مسؤولان نظام ،استیفای حقوق ،به‌تعبیر مقام معظم رهبری ،قدرت اقتصادی ،استقرار عدالت ،تحقق عدالت اجتماعی ،دینی نظام ،انقلاب اسلامی ،تحقق اهداف

در نظام جمهوری اسلامی مهم‌ترین و کارآمدترین خدمت به بندگان خدا تحقق اهداف نظام اسلامی است، که بر پایه‌ی اصول و مبانی این نظام به وجود آمده باشد، که در رأس آن اهداف برقراری عدالت اجتماعی است، زیرا به تعبیر مقام معظم رهبری: «ایجاد دنیای حقیقتا آباد مردم، به استقرار عدالت بستگی دارد، چرا که اگر رشد اقتصادی و درآمدهای کشور افزایش یابد، اما عدالتی در کار نباشد تنها دنیای عده‌ای خاص آباد می‌شود، در حالی که اسلام به دنبال بهبود وضع زندگی عموم مردم است.» و از آنجا که «اساس نظام اسلامی خدمت به مردم است». «مهمترین وظیفه‌ی مسؤولان حفظ جهت‌گیری دینی نظام اسلامی و جلوگیری از کم رنگ شدن ارزش‌های اسلامی این نظام و همسو شدن آن با جهت‌گیری نظم جهانی مورد نظر تمدن مادی غرب است.» زیرا اگر قرار است نظام اسلامی به اهداف اصلی خود، که همان خدمت به محرومان و استیفای حقوق آنهاست، دست یابد، و سیاست مداران نظام در چنبره‌ی قدرت گرفتار نشوند، و سیاست نظام بر مدار منافع قدرتمندان نگردد، باید «امور کشور و آبادانی براساس اهداف نظام اسلامی اجرا شود، [در این صورت است که] دیگر شاهد پدیده‌هایی مانند اشرافی گری و فاصله‌ی طبقاتی نخواهیم بود.»

خلاصه ماشینی:

"چکیده در نظام جمهوری اسلامی مهم‌ترین و کارآمدترین خدمت به بندگان خدا تحقق اهداف نظام اسلامی است، که بر پایه‌ی اصول و مبانی این نظام به وجود آمده باشد، که در رأس آن اهداف برقراری عدالت اجتماعی است، زیرا به تعبیر مقام معظم رهبری: «ایجاد دنیای حقیقتا آباد مردم، به استقرار عدالت بستگی دارد، چرا که اگر رشد اقتصادی و درآمدهای کشور افزایش یابد، اما عدالتی در کار نباشد تنها دنیای عده‌ای خاص آباد می‌شود، در حالی که اسلام به دنبال بهبود وضع زندگی عموم مردم است. ایمان به خدا و تأثیر آن در مردم سالاری دینی بر خلاف آنچه که حاکمان قرون وسطی، در پناه کلیسا برای هر نوع پایمال کردن حقوق مردم و ایجاد هر نوع استبدادی، دین را مجوز خود قرار می‌دادند، و خود را از هرگونه جواب گویی در برابر مردم آزاد و رها می‌دانستند، و تنها چیزی که برای مردم قائل بودند وظیفه و تکلیف بود و بس، صاحبان این اندیشه با این استدلال که حکمران فقط در برابر خدا مسؤول است و دیگری حق بازخواست از او ندارد، راه را برای هر نوع ترک تازی خود فراهم ساخته بودند، در حالی که چنین برداشتی از دین هرگز با اندیشه‌ی سیاسی و اجتماعی اسلام سازگاری ندارد، لذا به نظر شهید مطهری : از نظر فلسفه‌ی اجتماعی اسلامی نه تنها نتیجه‌ی اعتقاد به خدا، پذیرش حکومت مطلقه‌ی افراد نیست و حاکم در برابر مردم مسؤولیت دارد، بلکه از نظر این فلسفه، تنها اعتقاد به خداست که حاکم را در مقابل اجتماع مسؤول می‌سازد و افراد را ذیحق می‌کند و استیفای حقوق را یک وظیفه‌ی شرعی معرفی می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.