چکیده:
اگر اختلالی در امر خدمت به خلق ا... مشاهده میشود، به یکی از دو امر
برمیگردد:
الف) به لحاظ مکانیکی مشکلی در دستگاه جامعه به وجود آمده است.
ب ) نیروی انسانی خوب کار نمیکند.
اگر در مشاهدات خود به مورد دوم رسیدیم باز خالی از یکی از این
دو نیست:
ب - 1 ) مشکل در تودهی مردم است.
ب - 2 ) مشکل در خواص است؛ و مشکل خواص امر معنوی است.
با این چند گزارهی کوتاه بحث موانع درونی خدمت رسانی، خود به
خود، به نقطهی مشخص و محدودی فرو میکاهد؛ غفلت خواص از
معنویات. اما، این غفلت، ابعاد مختلفی دارد که در طول مقاله بدانها
اشاره میشود ابعادی همچون:
1 ) ضعف معرفت؛
2 ) دنیا گرایی؛
3 ) غرایز نفسانی؛
4 ) فریب موقعیت و قدرت؛
5 ) گروه گرایی کهنه و پیشرفته.
و در پایان مقاله دو نگاه پدیدار شناختی به خیر و فساد، چارچوبی
را میسازد که شخص را در ارائهی خدمت یاری میرساند.
خلاصه ماشینی:
"(4) ب ) پدیدههای شر و فساد افتادن در ورطههای شر و فساد، بسته به موقعیت شخص در جامعه و نوع شغل و مسؤولیت او، هم متفاوت است و هم شدت و ضعف دارد و بررسی همگی آن در حوصلهی این مقالهی کوتاه نیست، لذا به طور عموم به گوشه هایی از عینیتهای تبلور یافته در رفتار اشخاص، که مورد التفات پیامبر صلیاللهعلیهوآله و ائمه علیهمالسلام واقع گردیده است، اشاره میکنیم: چنان که قبلا هم گفتیم خیر و فساد، هر دو، ریشهی معرفتی دارند و از این منظر رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله چنین اشخاصی را «جاهل» مینامد و نشانههای آنها را بدین شرح بیان میدارد: با او همراه باشی تو را رنج میدهد؛ از او کنارهگیری کنی به دشنامت میپردازد؛ چیزی بدهد منت مینهد؛ به او چیزی بدهی ناسپاسی میکند؛ رازی پیش او داشته باشی به تو خیانت میکند؛ و اگر رازی پیش تو بنهد بر تو اتهام وارد میکند؛ بینیاز شود باد در سر میپروراند و ______________________________ 1.
بدترین بدهای جامعه از زبان بهترین خوبان جهان ارتزاق روحی انبیا از خزانهی وحی الهی آنان را به کنه امور چنان واقف میسازد که وقتی از آنها سخن میگویند عین حکمت و محض صواب را بر زبان میرانند؛ گویی حقایق را به عینه شهود میکنند و از آنها خبر میدهند و از این روی، احادیث شان نابترین کشفیات علوم انسانی و تجربی و پایه است، چنان که اگر از صاحب سخن نامی به میان نیاوری گویند این سخن به یکی از معلمان بزرگ و دانشمندان تراز اول تاریخ مرتبط میشود و مطالبی که نقل شد و آنچه در زیر میآید عصارههای آزمودهی روان کاوی و روانشناسی و جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی است که پیامبر صلیاللهعلیهوآله در آنها به افشای صورت و سیرت زشت و پلید مسخ شدگان روی زمین پرداخته است: پیامبر: آیا شما را نسبت به آدمهای بد آگاه نکنم؟ *: آگاه کن ای رسول خدا."