Skip to main content
فهرست مقالات

موانع درونی خدمت رسانی

نویسنده: ؛

آذر - اسفند 1382 - شماره 43 و 44 (18 صفحه - از 152 تا 169)

کلیدواژه ها : موانع درونی ،خدمت رسانی ،خیر و شر ،صلاح و فساد

کلید واژه های ماشینی : گرایی ،توده‌ی مردم ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،امام علی علیه‌السلام ،غریزه ،علی علیه‌السلام ،پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،امام علی ،مشکلی در دستگاه جامعه ،امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،خیر و فساد ،انسانی خوب کار ،صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و امامان ،دنیا گرایی ،ضعف معرفت ،اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،فریب موقعیت و قدرت ،دستگاه جامعه ،نیروی انسانی ،انسانی خوب ،امیرالمؤمنین علی ،موقعیت و قدرت ،تلقی می‌شود ،مورد دوم

اگر اختلالی در امر خدمت به خلق ا... مشاهده می‌شود، به یکی از دو امر برمی‌گردد: الف) به لحاظ مکانیکی مشکلی در دستگاه جامعه به وجود آمده است. ب ) نیروی انسانی خوب کار نمی‌کند. اگر در مشاهدات خود به مورد دوم رسیدیم باز خالی از یکی از این دو نیست: ب - 1 ) مشکل در توده‌ی مردم است. ب - 2 ) مشکل در خواص است؛ و مشکل خواص امر معنوی است. با این چند گزاره‌ی کوتاه بحث موانع درونی خدمت رسانی، خود به خود، به نقطه‌ی مشخص و محدودی فرو می‌کاهد؛ غفلت خواص از معنویات. اما، این غفلت، ابعاد مختلفی دارد که در طول مقاله بدان‌ها اشاره می‌شود ابعادی همچون: 1 ) ضعف معرفت؛ 2 ) دنیا گرایی؛ 3 ) غرایز نفسانی؛ 4 ) فریب موقعیت و قدرت؛ 5 ) گروه گرایی کهنه و پیشرفته. و در پایان مقاله دو نگاه پدیدار شناختی به خیر و فساد، چارچوبی را می‌سازد که شخص را در ارائه‌ی خدمت یاری می‌رساند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.