چکیده:
بیتردید جامعهای میتواند نهضت خدمترسانی را آغاز کند و در این
راه به موفقیت نائل گردد که برای کار و تلاش و کوشش ارزش و جایگاه
رفیعی قائل باشد. در غیر این صورت هرگونه توقع ارائه و ایجاد خدمت
امری عبث و بیهوده خواهد بود.
در راستای تحقق چنین امر مهمی است که نخبگان و اندیشمندان
جامعه باید در اولین گام تلاش کنند تا «فرهنگ کار» در روح و جان
انسانها، به عنوان یک هنجار و ارزش اجتماعی و فرهنگ عمومی،
جایگاه خود را بیابد و بیکاری و مشاغل کاذب و سربار اجتماع بودن، به
عنوان امری ضد ارزش و ضد باورهای دینی را مورد نکوهش قرار گیرد،
در این صورت است که میتوان سرمایههای مادی و معنوی جامعه را به
تحرک و پویایی واداشت و آنها را شکوفا نمود.
این نوشتار در صدد است تا اهمیت و جایگاه ارزشمند کار را در
فرهنگ اسلامی و باورهای دینی نشان دهد، و در نهایت به عوامل
تقویت و تضعیف «فرهنگ کار» در کشورهای اسلامی بپردازد.
خلاصه ماشینی:
"در راستای تحقق چنین امر مهمی است که نخبگان و اندیشمندان جامعه باید در اولین گام تلاش کنند تا «فرهنگ کار» در روح و جان انسانها، به عنوان یک هنجار و ارزش اجتماعی و فرهنگ عمومی، جایگاه خود را بیابد و بیکاری و مشاغل کاذب و سربار اجتماع بودن، به عنوان امری ضد ارزش و ضد باورهای دینی را مورد نکوهش قرار گیرد، در این صورت است که میتوان سرمایههای مادی و معنوی جامعه را به تحرک و پویایی واداشت و آنها را شکوفا نمود.
اسلام در تعالیم خود به بخش اعظمی از پیامدها و آسیبهای روانی و اجتماعی بیکاری، بیکاری اختیاری و داوطلبانه اشاره میکند و مبارزهی سختی را با این معضل اجتماعی در پیش گرفته است: در راستای نهادینه سازی «فرهنگ کار»، اتلاف وقت، از بزرگترین گناهان محسوب میشود.
براین اساس، کار مایهی حفظ عزت و شخصیت انسان است، شاید به همین دلیل امام علی علیهالسلام در وصیتی به فرزندش حسن فرموده است: اگر میخواهی آزاد باشی و حریت داشته باشی مانند بندگان و غلامان زحمت بکش و کار کن، امید و آرزوی خود را از مال جمیع انسانها قطع کن، هرگز چشم طمع به مال و ثروت و اندوختهی دیگران نداشته باش.
همان طور که ارزش گذاری و ارج نهادن به کار، به منظور تأمین مخارج زندگی، در نهادینه سازی و تقویت فرهنگ کار مؤثر است، برای انگیزه دیگر خواهی و دستگیری از بینوایان و از کارافتادگان نیز، دستورات و آموزههای دینی، میتوانند مفید باشند."