Skip to main content
فهرست مقالات

انتقاد و انتقادپذیری

نویسنده: ؛

آذر - اسفند 1383 - شماره 49 و 50 (27 صفحه - از 127 تا 153)

کلیدواژه ها : پاسخ گویی ،نقد ،نصیحت ،مدیران ،خیرخواهی ،اجتماع ،سلامت ،تکامل اجتماعی ،بهروزی

کلید واژه های ماشینی : نصیحت ،ناقد ،امام علی علیه‌السلام ،امام علی ،خیرخواهی ،علی علیه‌السلام ،ناصح ،خیرخواه ،فیض‌الاسلام ،نقد و انتقاد ،پذیری ،مجلسی ،فرهنگ نقد ،نقد پذیری ،انتقاد پذیری ،امام علیه‌السلام ،دینی ،امام صادق علیه‌السلام ،سخن حق ،ناصح و ناقد ،امیرالمؤمنین علیه‌السلام ،نصیحت و خیرخواهی ،امام مجتبی علیه‌السلام ،نصیحت و انتقاد ،انتقاد و نصیحت ،مورد انتقاد ،ناقد و ناصح ،جامعه‌ی دینی ،شرایط ناقد ،برادران دینی

نقادی و نقد پذیری در راستای پرسش گری و پاسخ گویی، برای کمال و اصلاح اجتماع، سرمایه‌ای است بس گران‌بها. شناخت کاستی‌ها و نواقص و تلاش در جهت رفع آنها، گامی مقدس در مسیر فلاح فرد و جامعه است. به جای پاسخ گویی خود را به نادانی زدن، پرده پوشی بر آنچه بوده و هست یا انکار نواقص و مشکلات، واقعیت‌ها را عوض نکرده و دردی را درمان نمی‌کند. مدیریت مبتنی بر دیانت و خرد و هیأت حاکمه‌ی ارزش مدار و الهی، همواره در جستجوی آن است که در مسیر تکاملی خود، آفت‌ها و آسیب‌ها را بشناسد و بزداید. اگر فرهنگ نقد و انتقاد پذیری رایج گردد، آداب و مرزهای روایی و ناروایی انتقاد و ویژگی‌های ناقدان روشن شود و ناقدانی بنیاد بصیر به عرصه‌ی نقد ورود یابند، بسیاری از تنش‌ها و کشمکش‌ها فروکش کرده و بسیاری از ضعف‌ها، نقص‌ها و کاستی‌ها زمینه‌ی ظهور نمی‌یابند. به خصوص اگر مدیران از لاک خودمطلق‌انگاری و خودبرتربینی درآمده و معتقد باشند که در معرض خطایند، به سادگی در می‌یابند که هیچ کس بی‌نیاز از تذکر و انتقاد از ناحیه‌ی دیگران نبوده و حتی امام علی علیه‌السلام ، با آن مقام عصمت و عظمت، از مردم می‌خواهند تا از ابراز سخن حق و خیرخواهی نسبت به روش حکومت خودداری ننمایند. (فیض‌الاسلام، 1351 ، خطبه‌ی 207) و می‌فرمایند: «مردمی که خیرخواه یکدیگر نیستند و از خیرخواهان نیز استقبال نمی‌کنند، از سعادت و بهروزی بدورند.» (آمدی، 1997 ، ج 7 ، 372) و نیز می‌فرمایند: «بدترین برادران دینی تو آنانی هستند که با چرب زبانی و دورویی با تو رفتار می‌کنند و عیب تو را از خودت می‌پوشانند.» (محمدی ری شهری، 1363 ، ج 7 ، 146) و در جای دیگر می‌فرمایند: «کسی که زشتیت را از تو پوشیده دارد، دشمن تو است.» (محمدی ری شهری، 1363 ، ج 7 ، 350) کسانی هم که مورد انتقاد واقع می‌شوند، نباید نقد و انتقاد را کینه و عداوت تلقی کنند و آن را تضعیف موقعیت خود بدانند، چرا که در یک چرخه‌ی صحیح نقد و انتقاد پذیری، منتقد برادری دل سوز، تیزبین و خیرخواه است که با نمایاندن نواقص و کاستی‌ها به دنبال بهبود وضعیت موجود است. براین اساس، مقوله‌ی نقد را گشوده و آداب و وظایف ناقدان و نقد شدگان را در راستای برآوردن عملی امر پاسخ گویی به معرض بررسی نهاده‌ایم و کوشیده‌ایم تا این فرهنگ را در جامعه، به عنوان یک رسالت، مطرح نماییم.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.