Skip to main content
فهرست مقالات

مفهوم جامعه شناختی مدیریت

نویسنده:

(6 صفحه - از 10 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : مدیران، مفهوم جامعه‌شناختی مدیریت، مدیریت، جامعه، مهارت، سازمان، اجتماعی، جامعه‌شناسی، نگرش، رفتار

مهمترین مهارت یک مدیر، توانایی در سازگاری و رفتار مناسب با مردم است. در حقیقت، مدیران برای کارکردن با مردم و انجام دادن کار به وسیله آنها، بیشتر و مهمتر از هوش، قاطعیت، دانش، و معلومات یا مهارتهای شغلی، به داشتن مهارت های انسانی نیاز دارند.

خلاصه ماشینی:

"حال که تعریفی مختصر از مفهوم جامعه‌شناسی و مدیریت‌ ارائه شد،اکنون این سؤال مطرح می‌شود که رابطهء بین این دو علم چیست؟در پاسخ باید گفت که: سازمان،یک نظام اجتماعی است الزامات و طبیعت‌ خود را همواره به‌عنوان یک نظام اجتماعی به مدیران با هر نگرشی تحمیل کرده و می‌کند. بنابراین،از آنجا که عملکرد مدیریت در ایجاد ارتباط افراد درون سازمانی و همچنین،تنظیم روابط سازمان با سازمان‌های‌ بیرونی(در قالب عملکرد سازمان)نمود می‌یابد،از طریق‌ شناسایی مفهوم جامعه‌شناسی سازمان‌ها می‌توان این مورد را نیز پوشش داد. مکتب شیکاگو(پارک،چرسل) به عبارت دیگر،جوامع مختلف،دارای آداب و رسوم، عرف،هنجارها و ارزش‌های متفاوتی هستند و از آنجا که میزان‌ توقعات هر جامعه از مدیران بر اساس شرایط سیاسی، اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و حتی اقلیمی متفاوت است، بنابراین می‌توان گفت که به تعداد مدیران،شیوهء مدیریت وجود دارد و در هر شیوه،نقش اجتماعی مدیر به گونه‌ای خاص‌ تعریف می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.