Skip to main content
فهرست مقالات

اصول و مبانی تجربه ی دینی و عرفانی اسلام

نویسنده: ؛

فروردين - تير 1384 - شماره 51 و 52 (31 صفحه - از 35 تا 65)

کلیدواژه ها : وحی ،تجلی ،تجربه‌ی دینی ،روح ،کشف ،عالم کبیر ،الهام ،عالم صغیر

کلید واژه های ماشینی : عرفا ،روح انسان مظهر تجلی خداوند ،عرفا روح انسان مظهر تجلی ،خداوند ،روح انسان ،عالم کبیر ،قیصری ،تجربه‌ی دینی ،فصوص‌الحکم ،قوه‌ی خیال ،تجلی خداوند ،تجربه‌ی دینی و عرفانی ،حضرت خیال ،شرح فصوص‌الحکم ،الهی ،ذات خداوند ،انسان کبیر ،صفات و افعال خداوند ،محیی‌الدین ،عالم انسان ،عرفا قوایی ،حقیقت انسان ،انسان عالم ،قوای روحی انسان ،وجود انسان ،مقدمه شرح فصوص‌الحکم ،افعال خداوند می‌باشد ،حقیقت نفس ،مرآت ذات ،فصوص‌الحکم می‌گوید

تجربه‌ی دینی و عرفانی از اسرار و عجایب عالم انسانی بوده و کلید علم به این اسرار شناخت روح انسان است. به عقیده‌ی عرفا روح انسان مظهر تجلی خداوند بوده و انسان مرآت ذات، صفات و افعال خداوند می‌باشد. همچنین انسان عالمی است منطبق با کل عوالم هستی و لذا راه وصول به خداوند و دیگر حقایق ماورای طبیعی، که از آن به تجربه‌ی دینی و عرفانی نام می‌برند، سیر و سلوک انفسی است. مسیر این سیر و سلوک، روح و قوای روحی انسان است. عرفا قوایی نظیر خیال و واهمه را مبدأ مکاشفات و الهامات می‌دانند و از نظر آنان کشف و شهود امری است ذو مراتب که بالاترین مرتبه‌ی آن متعلق است به انبیا. بعضی از عرفا وحی و الهام و نیز مکاشفه و مشاهده را متمایز دانسته و معتقدند وحی مخصوص انبیا، الهام مختص اولیا و کشف برای اهل سلوک می‌باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.