Skip to main content
فهرست مقالات

ماهیت شناسی تجربه ی دینی

نویسنده: ؛

فروردين - تير 1384 - شماره 51 و 52 (89 صفحه - از 66 تا 154)

کلیدواژه ها : تجربه‌ی دینی ،ماهیت و حقیقت تجربه‌ی دینی ،نظریه‌ی حسی بودن ،ادراک حسی ،تبیین فوق طبیعی ،هسته‌ی مشترک ،ذات‌گرایی ،ساختی‌گرایی ،توجیه باور دینی

کلید واژه های ماشینی : تجربه‌ی دینی ،دینی ،شلایر ماخر ،آلستون ،حسی ،ادراک حسی ،تجربه‌ی دینی و عرفانی ،فلسفه‌ی دین ،باورهای دینی ،تجربه‌ی حسی ،عرفانی ،تجربه‌ی عرفانی ،پراودفوت ،شلایر ماخر در کتاب ،خداوند ،دیدگاه شلایر ماخر ،قم ،تجربه‌ی دینی با ادراک ،توجیه باور دینی ،دیدگاه پراودفوت ،اعتقاد به خدا ،دیدگاه آلستون ،حجیت معرفت‌شناختی تجربه‌ی دینی ،سرشت تجربه‌ی دینی ،حسی بودن تجربه‌ی دینی ،تجربه‌ی دینی در توجیه ،باور به خدا ،کثرت‌گرایی دینی ،وجود خدا ،فاعل تجربه

«تجربه‌ی دینی» امری فراگیر و همگانی است، اما اندیشه‌ی تجربه‌ی دینی (یعنی تجربه‌ی دینی به عنوان فصل مهمی از مباحث فلسفی و دین شناختی) اندیشه‌ی جدیدی است که در دوره‌ی جدید (مدرنیته) و در کانون مباحث فلسفه‌ی دین، فلسفه‌ی عرفان، الهیات، پدیدارشناسی دین، روان‌شناسی دین و دین پژوهی تطبیقی طرح شد. مباحث متنوع بسیاری در قلمرو تجربه‌ی دینی مطرح شده است؛ تعریف تجربه‌ی دینی، ماهیت و حقیقت آن، تجربه و تفسیر (ذات گرایی و ساختی‌گرایی در تجربه‌ی دینی و عرفانی) و حجیت معرفت شناختی تجربه‌ی دینی، از جمله‌ی مسائل مهمی است که در فلسفه‌ی دین و دین پژوهی معاصر مورد توجه اندیشمندان واقع شده، و موجب شکل‌گیری نظریات مختلفی در این عرصه شده است. نویسنده، در مقاله‌ی حاضر که هدف عمده‌ی آن،«ماهیت‌شناسی تجربه‌ی دینی» است، پس از تبیین بحث و طرح مباحث مقدماتی و زمینه‌های ظهور تجربه‌گرایی دینی، به نقد و بررسی سه نظریه‌ی مهم در باب سرشت تجربه‌ی دینی می‌پردازد: 1 ) نظریه‌ی حسی بودن تجربه‌ی دینی (دیدگاه شلایرماخر و ...)؛ 2 ) همانندی تجربه‌ی دینی با ادراک حسی (دیدگاه آلستون)؛ 3 ) تبیین ما فوق طبیعی تجربه‌ی دینی (دیدگاه پراودفوت). در ضمن بحث از ماهیت تجربه‌ی دینی، مباحث دیگری نیز به تناسب مطرح شده است، برخی از این مباحث عبارتند از : تجربه و تفسیر یا این مسأله که آیا تجارب دینی دارای هسته‌ی مشترکی هستند؟ (ذات‌گرایی و ساختی‌گرایی)، کثرت گرایی دینی و .... همچنین در پایان هر یک از نظریات سه‌گانه پیرامون ماهیت تجربه‌ی دینی، موضع هر کدام از آنها نسبت به مسأله‌ی موجه سازی باور دینی از طریق تجربه‌ی دینی (حجیت معرفت شناختی تجربه دینی) به طور اجمال بیان شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.