Skip to main content
فهرست مقالات

نقش عقل و اعتقادات شخصی در تعبیر و تفسیر تجربه ی دینی

نویسنده:

(26 صفحه - از 187 تا 212)

کلیدواژه ها :

خود فرابری (Self-Transcendence) ،خودفریبی (Self-Deception) ،تجسمخدا به صورت انسان (Incarnation) ،ارتباط (Communion) ،اتحاد(Union) ،تشبیه خدا به انسان (Anthropomorphism) ،غیرقابل بیان بودن(Ineffability)

کلید واژه های ماشینی : خدا، تجربه‌ی دینی، انسان، عرفانی، اعتقادات، ادراک، حسی، عقل و اعتقادات شخصی، حقیقت، احساس

انسان، با توجه به ساختار وجودی خود، که در آن جنبه‌ای از خاک و جنبه‌ای از خدا را با هم دارد این قوه را داراست که بتواند، به طور مستقیم و بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای، با خدای خود نوعی ارتباط معنوی داشته باشد. این ارتباط در حقیقت بین «خدا» و «خود» انسان به وقوع می‌پیوندد و نیازی به «غیر» نیست، اما گاهی مقدماتی لازم است تا این ارتباط مستقیم برقرار شود. دیدن چیزی یا انجام دادن عملی، که نوعی «تجربه» به حساب می‌آید، می‌تواند مقدمه‌ای برای یاد خدا و برقراری ارتباط معنوی با او باشد. هر تجربه‌ای که در آن به نحوی از انحاء ارتباطی با خدا ایجاد شود، یعنی احساسی، ادراکی، شناختی، و یا آگاهی‌ای از حضور خدا به انسان دست دهد، آن را «تجربه‌ی دینی» می‌نامند. و چون شناخت خدا، با توجه به قدرت عقل و نوع دین در انسان‌های مختلف، متفاوت است، لذا می‌توان گفت که عقل و اعتقادات شخصی نقش مهمی در تعبیر و تفسیر تجربه‌ی دینی ایفا می‌کنند. آغاز نظریه‌ی تجربه‌ی دینی در اروپا بوده که بر اساس اعتقادات مسیحیت و طرز تفکر دانشمندان مسیحی صورت گرفته است. در این مقاله تلاش شده ریشه و علل پیدایش این نظریه و طرز تفکری که در مورد ماهیت آن در غرب وجود داشته و دارد مورد بررسی قرار گیرد. این پژوهش نشان می‌دهد که ماهیت تجربه‌ی دینی هنوز در میان پژوهشگران غربی مورد منازعه است و نظریات در این زمینه مختلف و گاهی متناقض می‌باشند. ضمنا در یک بررسی تطبیقی، نکاتی از متون اسلامی و عرفان اسلامی نیز در ارتباط با ماهیت «تجربه‌ی دینی» ارائه گردیده است.

خلاصه ماشینی:

"در این جا باز این سؤال پیش می‌آید که آیا دانستن این که انسان‌های خوب چگونه عمل می‌کنند، این امکان را برای ما ایجاد می‌کند که بدانیم چگونه باید خوبی خدا را تجربه کنیم؟ این سؤال که خدا چگونه تجلی می‌کند، مسأله‌ی دیگری را نیز مطرح می‌سازد و آن این که در مورد ادراک حسی انسان یک معیار کلی هست که می‌توان براساس آن درستی ادراک خاصی را محک زد، اما تجربه‌های دینی از تنوع زیادی برخوردارند، آن طور که صحت یک تجربه‌ی خاص را نمی‌توان به آسانی تایید کرد. در این جا این سؤال را می‌توان مطرح کرد که طبیعت یا ماهیت آن خدایی که در چنین تجربه‌هایی از آن یاد شده چیست؟ برای روشن شدن پاسخ این سؤال بهتر است به سخنان گوتینگ در پایان مقاله‌اش توجه کنیم: اعتقاد دینی توضیحات اساسی در مورد طبیعت یا ماهیت خدا ارائه می‌دهد (به عنوان مثال، او قادر مطلق، عالم مطلق، خیر محض، خالق همه‌ی موجودات است و غیره) او با انسان روابطی دارد (از جمله این که، (مسیحیت) او به صورت انسان در آمد تا ما را نجات دهد، و این نجات دادن در جوامع دینی خاص از طریق مراسم مذهبی (تعمید و عشاء ربانی) انجام می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.