Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل انتقادی آراء ویلیام آلستون در معرفت شناسی تجربه ی دینی

فروردين - تير 1384 - شماره 51 و 52 (22 صفحه - از 213 تا 234)

کلیدواژه ها : توجیه تکلیفی ،توجیه مؤدی به صدق ،توجیه مستقیم ،توجیهغیرمستقیم ،نظریه‌ی آشکارگی (TA) ،اعتمادگرایی ،عقلانیت عملی ،رویه‌ی باورساز ،رویه‌ی ادراک عرفانی (MP) ،خودبسندگی

کلید واژه های ماشینی : آلستون ،تجربه‌ی دینی ،آلستون در معرفت‌شناسی ،ابطال کننده‌ی رویه‌های باور ،رویه‌های باورساز ،ابطال کننده‌ی رویه‌های باورساز ،معرفت‌شناسی تجربه‌ی دینی ،توجیه آلستون در معرفت‌شناسی ،تجربه‌های عرفانی ،نظریه‌ی آلستون در معرفت‌شناسی ،MP ،SP ،دینی ،باورساز ،ادراک حسی ،رویه‌های باور ،عرفانی ،نظریه‌ی توجیه آلستون ،موجه ،ادراکی ،رویه‌های باورساز و سیستم‌های ابطال ،توجیه باور دینی ،ابطال ،باورهای موجه ،حسی ،نظریه‌ی توجیه ،خصوص معرفت‌شناسی تجربه‌ی دینی ،ابطال کننده‌ی ،خصوص تجربه دینی ،باورهای موجه مستقیم

ویلیام پین آلستون، از پیش‌گامان مکتب تجربه گرایی دینی است. نظریه‌ی وی، در خصوص تجربه دینی و کارکرد ادراکی آن، از حیث تأثیرگذاری و نفوذ در فلسفه‌ی دین تحلیلی معاصر، از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مقاله، نگارنده کوشیده است توصیف دقیقی از تجربه گرایی آلستون و مبانی معرفت شناختی و پدیدارشناختی آن، با رجوع به اصلی‌ترین آثار وی، ارائه نماید. در این راستا ابتدا درآمدی که گویای ‌ی آراء وی در خصوص توجیه، ادراک و همبستگی آنها در تبیین تجربه گرایی دینی باشد، ارائه شده است. درآمد مزبور حاوی نکات کلیدی در فهم نظریه‌ی آلستون در معرفت‌شناسی و پدیدارشناسی تجربه‌ی دینی، از جمله نظریه‌ی توجیه، نظریه‌ی ادراک، تحلیل رویه‌های باورساز و سیستم‌های ابطال کننده‌ی رویه‌های باور ساز است. نگارنده، در بخش بعدی مقاله، پدیدارشناسی تجربه‌ی دینی از نگاه آلستون و نگاه وی در خصوص وجوه اشتراکی تجربه‌های عرفانی، تمایز کیفیات پدیدار بر اساس ساختکارهای علی و برخی انتقادات وارد بر آنها را توصیف نموده است. اتکای اصلی این بخش بر مهم‌ترین اثر آلستون در این خصوص، ادراک خداوند، است. در بخش بعدی مقاله، که به توصیف و تبیین نظریه‌ی توجیه آلستون در معرفت‌شناسی تجربه‌ی دینی اختصاص دارد، اعتمادگرایی، حد قابل اعتماد بودن یک رویه‌ی باورساز، برای پذیرش آن به وجهی عقلانی، و سیستم‌های ابطال کننده‌ی رویه‌های باورساز، به صورت مقایسه‌ای بین SP و MP ، و برخی انتقادات در این زمینه بررسی شده است. بخش بعدی مقاله به دسته بندی انتقادات مربوط به معرفت‌شناسی و پدیدارشناسی تجربه‌ی دینی نزد آلستون اختصاص دارد که در هفت مورد خلاصه شده است. مهم‌ترین انتقاد بر نظریه‌ی آلستون مبتنی بر تنوع تجارب دینی در ادیان مختلف است، که در آخرین بخش از مقاله انتقادات مربوطه و پاسخ‌های آلستون به آنها ارائه گردیده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.