Skip to main content
فهرست مقالات

درباره اساطیر و روایات

نویسنده:

(5 صفحه - از 93 تا 97)

کلید واژه های ماشینی : اسب ،زردشت ،اساطیر و روایات ،قوی ،پادشاهان ،در‌باره اساطیر ،سیاه ،طرز فکر ،اصطلاح ،داستان ،وشتاسب ،اسب سیاه ،زمان ،زمان زردشت ،زمان زردشت قلمروهای پادشاهی ،کتاب ،به‌احتمال قریب بیقین معنای روایت ،تاریخی ،کشور وشتاسب ،میراث باستانی ،بدیهی ،مزبور ،زمین و آسمان ،ایران باستان ،به‌احتمال قوی اصطلاح ،ایران ،بدین‌طریق ،قسمت ،به‌احتمال قریب‌به‌یقین رنگ سیاه اسب ،تاریخ باستان

خلاصه ماشینی:

"به طریق مزبور اولا آن ارتباط عاطفی که به طور طبیعی بین اسلاف و اخلاف وجود دارد(و یاداشت!)به قوت خود باقی بود و ثانیا این یک استنتاج بدیهی‌ بود که چون بشر معاصر منطقی و عاقل است و یا لااقل سعی می‌کند که منطقی و عاقل باشد پس بشر باستانی هم‌چنین بوده است. بهرحال جنبهء تمثیلی اساطیر و روایات‌ لااقل از زمان رواقیون مورد توجه بوده و امروزه نیز مسئله تا این حد روشن است که در این زمینه از میراث باستانی غالبا حقایق در قالب‌هائی از سمبولزم و استعاره و معما نهفته‌ است،و در نتیجه نباید ظاهر پیچیده و مبهم و حتی گاهی عجیب و غریب آنها ما را از درک‌ محتوی آنان منصرف سازد،بلکه بالعکس باید ما را به کشف راز آنان شایق‌تر کند،به‌ طوری که شاید یکی از علل پیچیدگی و ابهام آنان نیز تولید و تحریک همین اشتیاق‌ بوده است. ویلیامس‌ جکسن در کتاب بسیار ارزندهء خود به نام«زردشت پیامبر ایران باستان»(ص 59)روایتی‌ را نقل می‌کند که خلاصهء آن چنین است:وقتی که زردشت برای تبلیغ دین از موطن خود عازم دربار ویشتاسب پادشاه بود در بین راه از قلمرو پادشاهان دیگری نیز عبور کرد که‌ ستمگر و گمراه بودهند. توضیح اینکه پیدایش خودبخود یک چنین تصویر غیر طبیعی و انعکاس آن‌ در یک اصطلاح رایج به معنائی که گذشت بسیار بعید بنظر می‌رسد،و در نتیجه به احتمال‌ قوی اصطلاح مزبور نمودار این اصل می‌باشد که زمانی چنان مراسم و معتقداتی در این‌ قسمت از جهان نیز معمول بوده و اصطلاح فعلی یادگار زمان بی‌اعتبار شدن آن است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.