Skip to main content
فهرست مقالات

زبان و ادب فارسی و میزان و معیار آموزش هر یک از آنها در تحصیلات دانشگاهی

نویسنده:

(7 صفحه - از 281 تا 287)

کلید واژه های ماشینی : زبان ،اختراع ،زبان و ادب فارسی ،نقاش ،واژه‌های ،خط ،رنگ ،نثر ،تاریخ ،شعر ،زیبائی ،هنری ،مقاصد ،سخن ،معنی ،ترکیب ،دستور زبان ،زندگی ،اختراع زبان ،تاریخ اختراع زبان ،آثار ،قرن از تاریخ اختراع ،بیان ،حد ،مردم ،آثار ادبی ،تغییر ،کار ،واژه‌های زبانی ،سخن گفتن

خلاصه ماشینی:

"درست است که باید گذشتگان و خاصه زبان فصحا و استادان‌ زبان و سخن‌گویان طراز اول را آموخت و بدان وسیله ذوق را پرورد و قریحهء خویش را تقویت کرد،اما این کار هدف نیست،وسیله است برای آن‌که زبان امروز خود را با غنا و وسعت و زیبائی بیشتری به کار ببریم و موضوع بحث ما نیز همین است که زبان و ادب‌ آن را،در ضمن تحصیل عالی،تا چه حدود در چه سطح می‌توان و باید آموخت؟ هرزبان-اعم از زنده یا مرده-از دو قسمت مشخص و مجزا از یکدیگر تشکیل می‌شود: 1-واژگان،که آن را به زبان فرانسوی Vocabulaire و به انگلیسی Vocabulary گویند و مراد از آن مجموعهء لغت‌هائی است که زبان را تشکیل می‌دهد. اما آیا اگر فرض کنیم که کسی تمام واژه‌های زبانی ا از بر کند و به فرض محال معنی میلیون‌ها لغت آن را بدون هیچگونه اطلاع دیگر-بداند،می‌توان‌ گفت که وی آن زبان را می‌داند؟و آیا چنین کسی،به صرف دانستن معنی لغت‌های آن زبان‌ می‌تواند به هدف اصلی از آموختن زبان،یعنی گفتن و نوشتن با آن برسد؟ پاسخ این سئوال منفی است،چه برای پدید آمدن زبان عنصری دیگر نیز دربایست‌ است که آن را دستور زبان یا گرامر گویند و آن عبارت است از مجموعهء قواعد و ضوابطی‌ که برای تلفین و ترکیب،یا تغییر دادن و صرف واژگان،برای به دست آوردن معنی مورد نظر باید مراعات شود. اما گروهی دیگر-که آنان را شاعر و نویسنده می‌خوانیم-کسانی هستند که از همین الفاظ و عبارات عادی و مستعمل بین مردم برای آفرینش زیبائی استفاده می‌کنند و کلام‌ خود-اعم از شعر یا نثر-را طوری می‌سازند و می‌سرایند که شنونده احساس لذت می‌کند و بی‌درنگ متوجه می‌شود که اینگونه سخن گفتن حد همه‌کس نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.