Skip to main content
فهرست مقالات

سمبولیزم رنگ سیاه

نویسنده:

(8 صفحه - از 546 تا 553)

کلید واژه های ماشینی : رنگ، سمبولیزم رنگ سیاه، رنگ سیاه، سیاه، اسب، رنگ قرمز، به‌احتمال قریب‌به‌یقین رنگ سیاه ملبوسی، زمانی رنگ قرمز نمودار حیات، آب، رنگ سبز

خلاصه ماشینی:

"» بدین طریق نتیجه می‌گیریم که سمبولیزم رنگ سبز به ترتیبی که امروزه در ارتباط رنگ سبز با«آدم‌های خوب»و نیز در ملبوس و علم‌های مذهبی تجلی می‌کند مولود قیاس‌ معنویات انسانی از روی نقش حیاتی بخشی گیاهان است،و یادگار زمان‌هائی است‌ که نوع بشر از طرفی به معنویات و از طرف دیگر به مواهب طبیعت و خصوصیات حیاتی‌ محیط زیست توجهی خیلی بیشتر از امروز داشته است. *** بدین طریق به احتمال قریب به یقین رنگ سیاه ملبوسی که در موضع عزا می‌پوشند و یا علم‌های سیاهی که به پا می‌کنند به معنی مرگ نیست بلکه به معنی تجدید حیات بعد از مرگ‌ است،و در این زمینه بسیار جالب است که در کشور همسایهء ما ترکیه مجلس ختم را«مولود» می‌نامند. به طوری‌که در یکی از مقالات قبلی دیدیم‌1در اساطیر زردشتی«اسب‌سیاه»شاه‌ ویشتاسب سمبول کشور قرار گرفته و به احتمال قریب به یقین این سمبولیزم از طرفی به‌ مناسبت اهمیت اسب از نظر نظامی و اقتصادی در ازمنهء مربوط و از طرف دیگر به مناسبت‌ ارتباط رنگ سیاه با وفور نعمت(و جمعیت)می‌باشد. بدین طریق نکتهء دیگری نیز متحمل به نظر می‌رسد و آن این‌که شاید زمانی قبل از زردشت‌ در مواقع خشک‌سالی اسبی را به شکلی که از اساطیر زردشتی نقل شد یعنی به رنگ سیاه و دم کل و بی‌یال وکند سم وگوش بریده یعنی ناقص عضو«به میدان»می‌آورده‌اند تا نمودار بی‌آبی‌ کشور و کندشدن امور و خرابی‌های کشور و تشنگی جنگل‌ها و مزارع و درنتیجه نمودار طلب باران باشد،و بعدا برحسب تداعی معانی در اساطیر زردشتی مفهوم«میدان»مفهوم«کارزار»را پیش آورده واسب مورد بحث«دیوخشکی»نام گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.