Skip to main content
فهرست مقالات

امنیت روانی، اقتصادی و اجتماعی

نویسنده:

(24 صفحه - از 87 تا 110)

کلیدواژه ها : برابری ،جامعه‌ی دینی ،رفتار ،امنیت اجتماعی و روانی ،توازن ،امید ،آینده ،قضایی ،قانون‌مندی ،معناداری

کلید واژه های ماشینی : امنیت ،جامعه ،روانی ،امنیت اجتماعی ،اقتصادی ،جامعه‌ی دینی ،سیاسی ،مؤلفه‌های ،نسبت جامعه‌ی دینی با امنیت ،امنیت روانی ،حقوق ،قضایی ،نسبت جامعه‌ی دینی ،رفتار ،شاخصه‌های امنیت اجتماعی ،قانون‌مندی رفتار ،مدیریت ،ساحت بیرونی ،تهدید ،جامعه‌ی دینی با مقوله‌ی امنیت ،ایستار دین و جامعه‌ی دینی ،فرهنگی ،ساحت بیرونی امنیت اجتماعی ،رویکرد جامعه‌ی دینی به امنیت ،ساحت بیرونی و درونی ،حقوق مدنی و سیاسی ،شاخصه‌های امنیت اجتماعی در جهان ،عمل ،جامعه‌ی دینی در فقدان امنیت ،ساحت درونی

در این نوشتار سخن از نسبت جامعه‌ی دینی با امنیت روانی، اقتصادی و اجتماعی رفته است و به منظور ارزیابی این نسبت جستار از دو پرسش آغاز می‌گردد و پس از پاسخ یابی به آنها نسبت جامعه‌ی دینی با مقوله‌ی امنیت به کاوش گرفته شده است. از آنجایی که امنیت، و به ویژه امنیت اجتماعی، همچون تابع متغیر، هم از حیث شاخصه‌ها و مؤلفه‌ها و از نظر کارکرد، عمل می‌کند. طبعا شاخصه‌ها و مؤلفه‌های ساختاری و کارکردی آن در ادوار گوناگون رشد اجتماعی بشر و جوامع انسانی و به تعبیر دیگر ادوار تمدنی، متفاوت می‌باشد؛ چنانچه در گذشته نیز چنین بوده است. از این روی، رویکرد جامعه‌ی دینی به امنیت، با توجه به هویت متغیر و سیال آن معنا پیدا می‌کند و در این نوشتار از همین زاویه بدان نگریسته شده است. در این راستا برای امنیت اجتماعی دو ساحت بیرونی و درونی ترسیم می‌گردد، که در ساحت درونی، معنویت و امنیت روحی - روانی همچون پایه‌ی بنیادین امنیت اجتماعی شناخته شده است و در ساحت بیرونی مؤلفه و شاخصه‌های چندی را برای تأمین و تحقق امنیت اجتماعی و مکانیزم عمل آنها برشمرده و مورد ارزیابی قرار گرفته است؛ که از شمار آنهاست: 1 ) دستگاه قضایی مستقل؛ 2 ) امید به آینده؛ 3 ) قانون مندی رفتار؛ 4 ) برابری و توازن در برخورداری‌ها. در هر یک از این دو ساحت و زیرمجموعه‌های آنها، ایستار دین و جامعه‌ی دینی نسبت بدان‌ها بازگو گردیده است و در پایان به این نتیجه می‌رسد که جامعه‌ی دینی در فقدان امنیت اجتماعی نمی‌تواند الگو باشد. به همین خاطر امنیت اجتماعی - روانی از شمار کلیدی‌ترین اهداف و برایند جامعه‌ی دینی دانسته شده است.

خلاصه ماشینی:

"ب - در دنیای پیشرفته‌ی امروزی شاخص‌ها و ساز و کارهایی که هویت جامعه (امنیت جامعه) را در سطح ملی و بین‌المللی (جوامع ملی، جامعه‌ی بین‌المللی) در مقابل تهدیدها و عوامل بازدارنده، بیمه می‌کند و میزان انحراف‌ها و فسادهای اجتماعی، فرهنگی، معیشتی و اخلاقی را در جامعه کاهش می‌دهد و در مقابل، سطح و ضریب توانایی درمانی و ترمیمی جامعه را افزایش می‌دهد، فراهم‌آوری حقوق اقتصادی و اجتماعی به دور از هرگونه تبعیض و اعمال سلیقه‌های خاص برای تمامی بشریت (افراد، ملت‌ها و دولت‌ها) می‌باشد، که مهم‌ترین آنها عبارتند از: 1 ) اشتغال کامل و مطمئن و نیز تنوع حق کار؛ 2 ) درآمد پایه، متناسب با استانداردهای زندگی سالم؛ 3 ) آموزش عمومی و متنوع و فراگیر؛ 4 ) بهداشت و سلامت عمومی، که شامل محیط زیست سالم، خدمات پزشکی، تغذیه، آب آشامیدنی و... برایند طبیعی و فعلا مشهود و سنجش‌پذیر سلب حقوق اجتماعی - اقتصادی و فرهنگی در درون ملت‌ها و نیز در سطح جهانی عبارتند از : 1 ) تبدیل شدن حقوق مدنی و سیاسی به مفهوم ذهنی و ابزار سیاسی که تنها صاحبان ثروت و قدرت در عقب آنها با چهره‌ی آرام و کاملا انسان دوستانه مخفی می‌شوند و عرصه‌ی سیاسی و مدیریتی (قدرت سیاسی و مدیریت) جامعه را به صورت انحصاری، اما با زبان آرام آزادی خواهانه، به دست خویش نگه می‌دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.