Skip to main content
فهرست مقالات

انگیزش شخصیت ایمن از دیدگاه اسلام

نویسنده:

(3 صفحه - از 40 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : انگیزش شخصیت ایمن ،شخصیت ایمن از دیدگاه اسلام ،ایمن ،انگیزش شخصیت ایمن و سالم ،انگیزه ،اسلام ،انسان ،کمال ،روان‌شناسی ،به‌بحث انگیزش شخصیت ایمن ،کمال مطلق ،دیدگاه ،استعدادهای ،دیدگاه علم روانشناسی و اسلام ،عشق به کمال مطلق ،مفاهیم ،ناایمن ،علم ،شخص ایمن و سالم ،کاربردی روان‌شناسی شخصیت ،انگیزش از مفاهیم کلیدی ،شخصیت ایمن از منظر روان‌شناسان ،انگیزه و انگیزش کدام‌یک ،انگیزه کمال مطلق جویی ،انگیزش کدام‌یک از انسان ها ،احساس ،کمال نهایی ،انسان ها ،دیدگاه علم روان‌شناسی ،کمال حقیقی

: انگیزه و انگیزش از مفاهیم کلیدی و کاربردی روان شناسی شخصیت است. تبیین این مفاهیم چون مرتبط با موجودی است به نام انسان که تمام تلاش ها اعم از علمی و عملی برای تأمین منافع و مصالح اوست، کار را تا حد زیادی پیچیده و دشوار می نماید چه، انسان ها در درجات مختلفی از سقوط و صعود، سلامت و بیماری واقع شده اند. بنابراین اولین سؤالی که مطرح است این است که انگیزه و انگیزش کدام یک از انسان ها مد نظر است. آن چه می خوانید نگاهی است گذرا به بحث انگیزش شخصیت ایمن و سالم از دیدگاه علم روانشناسی و اسلام. با هم می خوانیم:

خلاصه ماشینی:

"از همین جا، می توان نتیجه گرفت که بروز و ظهور استعدادها و ظرفیت های بالقوه انسان باحرکت در مسیررسیدن به کمال مطلق حاصل می شود و ظهور هر یک از استعدادها خود کمالی نسبی و بین راه است وهرکدام انسان راگامی به مطلوب نهایی نزدیک می کند. درست است که این انگیزه در تمام انسان ها وجود دارد، اما درجه فعلیت و توجه به آن متفاوت است و به صورت های گوناگون بروز و ظهور می کند: اول: به صورت یک نیروی محرک ناآگاهانه که در عمق جان انسان جای دارد، هر چند خود انسان از وجود آن غافل است و نسبت به آن معرفت و توجه بالفعل ندارد و به تبع آن، نمی تواند بهره چندانی از آن ـ در شکوفا نمودن استعدادهایش ـ ببرد. 2. دومین جواب این است که انسان های سالم و ایمن در تشخیص مصادیق کمال و کمال های نسبی و کمال نهایی دچار اشتباه نمی شوند، اما افراد ناایمن به دلیل وجود غفلت و عدم ارضای نیازهای اصیل و ناتوانی در بارور نمودن استعدادهای خویش ـ که خود کمال های متوسط و بین راه است ـ و در تشخیص مصادیق کمال، دچار لغزش و اشتباه می شوند؛ تصور می کنند هر لذتی کمال است یا هر علمی، کمال نهایی است یا هر جمیلی بالاترین جمال را داراست، به خصوص این که این گونه افراد گاهی در کمال های نسبی و واسطه ای متوقف می شوند؛ مثلا، تمام توجهشان به ریاست و مقام است؛ نه به غیر از آن به چیزی دل می بندند و نه می دانند قدرت و ریاستی با کیفیت بالاتر هم وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.