Skip to main content
فهرست مقالات

شغل، رضایت شغلی و روش های ارزیابی آن

نویسنده: ؛

بهمن 1379 - شماره 38 (14 صفحه - از 64 تا 77)

کلید واژه های ماشینی : رضایت شغلی ،شغلی ،رضایت از شغل ،خشنودی شغلی ،میزان رضایت شغلی ،رضایت شغلی افراد ،خشنودی شغلی نتیجه ،میزان رضایت ،نظریه‌های رضایت شغلی ،پیشین ،پرسش‌نامه رضایت شغلی ،عملکرد شغلی ،زمینه رضایت شغلی ،فرسودگی شغلی ،روش ها ،سنجش رضایت شغلی ،احساس رضایت ،رضامندی شغلی ،صورتک ها ،انتخاب شغل ،انسان ها ،شغلی نتیجه ،محیط کار ،رضایت کارکنان ،کار و شغل ،شغلی کارکنان ،زمینه رضایت ،ارضای نیازهای سطح ،عوامل اجتماعی ،عوامل رضایت

: اشتغال از جمله مسائلی است که همواره ذهن انسان ها، دولت ها و ملت ها را به خود مشغول داشته است. هر چند شغل و حرفه به ظاهر، به بعد اقتصادی ـ معیشتی انسان ها مربوط می شود، ولی با بعد فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آنان نیز ارتباطی تنگاتنگ دارد. رضایت شغلی حوزه ای است که در آن دیدگاه های روان شناختی اجتماعی، جامعه شناختی، اقتصادی، علوم سیاسی و تربیتی هر یک به سهم خود در آن سخن گفته اند. امروزه در هر کشوری، هزاران هزار شغل و حرفه وجود دارد که افراد به آن اشتغال داشته و از این طریق، به زندگی خود ادامه می دهند. آنچه همواره مورد توجه روان شناسان و اندیشمندان علوم اجتماعی بوده رضایت شغلی افراد و آثار این رضایت در روحیه آن ها و بازدهی کارشان می باشد. اگر کسی به شغل خود علاقه مند باشد، خلاقیت و استعداد وی در زمینه کاری اش شکوفا خواهد شد و هرگز دچار خستگی و افسردگی نخواهد شد. به عکس، اگر کسی از حرفه اش راضی نباشد، هم خودش دچار افسردگی و سرخوردگی می شود و هم کارش بی نتیجه خواهد بود و از این رهگذر، جامعه نیز دچار آسیب خواهد شد. این مقال، نگاهی به این موضوع دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.