Skip to main content
فهرست مقالات

سیره امام علی (ع) و تساهل و تسامح

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 97 تا 105)

کلید واژه های ماشینی : تساهل ،سیره ،اسلام ،سیره امام علی ،تساهل و عدم تساهل ،دین ،خدا ،امام علی ،حق ،عدالت ،موارد تساهل و عدم تساهل ،امام علی ( ع ) ،اجتماعی ،تساهل و تسامح ،سیره علی ،پیامبر ،رفتار ،خداوند ،عدم تساهل در سیره علی ،جنگ ،مردم ،عدم تساهل در مکتب اسلام ،عدم تساهل نسبی ،عدالت اجتماعی ،انسان ،عدم تساهل مطلق ،تسامح و تساهل ،پیامبر اکرم ،تساهل و تلورانس ،تهدیدکنندگان عدالت اجتماعی

تساهل و تلورانس در فرهنگ غرب دارای مبانی و فرایند تاریخی خاصی است که با آنچه در فرهنگ اسلامی تحت این عنوان مطرح شده تفاوت ماهوی دارد. در مکاتب گوناگون سخن از تساهل و عدم تساهل مطلق نیست. در هیچ مکتبی سازش و تحمل رفتار مخالف و یا نابردباری در برابر آن به طور مطلق تجویز نشده است بلکه بحث از تساهل و عدم تساهل نسبی است. بنابراین مهم تبیین موارد تساهل و عدم تساهل در مکاتب مختلف است. از آن جا که سیره علی(علیه السلام) تجسم عینی اسلام است، برای راه یابی به موارد تساهل و عدم تساهل در مکتب اسلام می توان سیره آن حضرت(علیه السلام)را مورد توجه قرار داد. نبشتار حاضر با این هدف به سیره علی(علیه السلام) نگریسته و اجمالا روشن کرده است که امام علی(علیه السلام)با تمام وجود به اصول اساسی دین پای بند بود و مداهنه و سازش درباره آن ها را روا نمی دانستند و در برابر ناقضان حدود الهی، تهدیدکنندگان عدالت اجتماعی و توطئه گران براندازی نظام دینی سخت نامتساهل بودند. در عین حال، در مورد حقوق شخصی و مناظرات علمی بسیار با سعه صدر و متساهل بودند. در این خصوص، نمونه هایی از سیره آن بزرگوار ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"نبشتار حاضر با این هدف به سیره علی(علیه السلام) نگریسته و اجمالا روشن کرده است که امام علی(علیه السلام)با تمام وجود به اصول اساسی دین پای بند بود و مداهنه و سازش درباره آن ها را روا نمی دانستند و در برابر ناقضان حدود الهی، تهدیدکنندگان عدالت اجتماعی و توطئه گران براندازی نظام دینی سخت نامتساهل بودند. »([29]) همچنین امام علی(علیه السلام)، مالک اشتر، این سردار بابصیرت و خستگی ناپذیر و نیز مسلمانان مصری را که در برابر منکر ایستادند و در برخورد با استاندار خائن، خشم مقدس خود را به نمایش گزاردند، ستودند: «نامه ای از بنده خدا، علی، امیرمؤمنان، است به مردمی که برای خدا خشم کردند، آن گاه که خداوند در زمین معصیت شد و حق او از بین رفته بود ... گرچه برخی از جنگ های رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در حقیقت، برای دفاع از کیان نظام نوپای اسلامی بود که توسط مشرکان و اهل کتاب تهدید می شد، اما نبرد علی بن ابی طالب(علیه السلام) در این جهت، واضح تر است؛ زیرا در عصر آن حضرت(علیه السلام)، حکومت اسلامی کاملا شکل گرفته و بیش تر مسلمانان با علی(علیه السلام)بیعت کرده بودند. علی(علیه السلام) ماجرای نبرد با قاسطین را چنین توضیح می دهند: «هنگامی که دیدم معاویه حرمت های الهی را پاس نمی دارد و از هتک آن ها پروایی ندارد و بیش از پیش بر دامنه شرارت های خود افزوده است، برای کوتاه کردن دست او از اریکه قدرت، با یاران رسول خدا(صلی الله علیه وآله) مشورت کردم ..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.